Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Foto: Colourbox
Foto: Colourbox les mer

Karriere

Derfor må du ut av komfortsonen

Skal du bli bedre, må du utfordre deg selv. Slik gjør du det.

- Det er veldig populært å si at vi skal gi mer blaffen og at «du er god nok». Jeg er enig i det, men synes samtidig at mange av oss gir mer enn nok blaffen: Fordi vi forsøker å få til for mye på for mange områder samtidig, og dermed blir middelmådige på det meste, mener Cecilie Thunem-Saanum.

Hun er spesialist på tidsstyring og kommunikasjon, og kurser bedrifter og privatpersoner i å bli mer effektive og i å kommunisere bedre.

Cecilie Thunem-Saanum har spesialisert seg på tidsstyring og kommunikasjon. Foto: Anne Elisabeth Næss
 

Utfordringen for mange i dag er at vi forsøker å være så flinke som mulig på «alt», mener hun.

- Det gjør at vi ikke føler at vi gir blaffen, når vi i virkeligheten står på stedet hvil og spinner i «hverdagens hamsterhjul», sier Thunem-Saanum.

Misforstått kaos

Hun forklarer dette med at stress kan misforstås med at vi er utenfor komfortsonen, når vi i virkeligheten befinner oss for langt ute av den: i kaossonen

- Det er mellom kaossonen og komfortsonen du finner fremgang.

- Se for deg en sirkel. Inne i kjernen er komfortsonen, mens den ytterste sirkelen er kaossonen. Tar du på degmer enn du har tid og evne til, vil du ikke oppleve mestring. Er du derimot for lenge i komfortsonen stagnerer du, sier Thunem-Saanum.

Trikset for å oppnå fremgang, enten det er på jobben, på trening eller i privatlivet - er altså å finne en mellomting mellom komfort og kaos.

- Det er viktig for komfortsonen å oppleve mestring, ellers blir vi daffe når ting går på vane og rutiner og ingenting nytt skjer. Det er veldig fort gjort at vi bare gjør det vi er gode på og som vi kan gjøre på rutine.

Fem ting å fokusere på:

  • Sjekk motivet for målet ditt. Gjør du dette for deg selv eller noen andre?
  • Bestem deg for hva du vil bli bedre på. Prioriter dette.
  • Utfordre deg selv og omgivelsene rundt.
  • Sørg for at motivasjonen er utløst av noe du vil gjøre for deg selv/for å oppleve egen mestring - ikke fordi du vil fortelle om det på Facebook eller Instagram.
  • Nyt komfortsonen når du kommer inn i den igjen.

Kilde: Tidsstyringsekspert Cecilie Thunem-Saanum

Vis mer

Maks tre ting

- Sett deg maks to til tre mål og fokuser på dem. Tenk over hva du vil være skikkelig god på, og gå inn for dette fullt og helt. Da kan du tillate deg selv å nedprioritere andre områder. Du trenger for eksempel ikke å bake kakene selv til bursdager eller jul, sier Thunem-Saanum, som selv sjonglerer selv mellom karriere og familieliv.

- Da siste snøfall kom like før påske spurte jeg meg selv om det viktigste for meg den dagen var å ha en fin og nymåket trapp utenfor huset. Svaret var «nei», det var andre ting jeg heller ville gjøre, eksemplifiserer hun.

Personlig motiv

Før du går i gang med den nye «satsningen» på de utvalgte målene dine, bør du finne ut hva motivasjonen din for å komme ut av komfortsonen egentlig er.

- Det er populært å snakke om å komme seg ut av komfortsonen, men når er det egentlig vi gjør det? Jo, når vi har publikum, tror Thunem-Saanum.

Du har kanskje sett bilder på Facebook av venner som utfordrer seg selv med strikkhopp, maraton eller andre «bragder».

- Når vi gjør ting som kan dokumenteres overfor omverdenen, da yter vi litt ekstra. Men hvor er trangen til å imponere oss selv når ingen ser på? Kvalitet er å gjøre det riktig når ingen ser på, sa Henry Ford. Det er en god måte å si det på, mener Thunem-Saanum.

Gå utenfor komfortsonen for din egen skyld - for å oppnå det du øsnker og for å oppleve mestring, er hennes råd.

- Det gjør ingenting at du legger det ut på Facebook, men gjør det for deg selv.

Realistiske mål

Det siste du bør gjøre før du begynner å utfordre deg selv, er å sjekke om målene du har satt deg faktisk er oppnåelige. Justere dersom nødvendig, og sett delmål på veien.

- Ønsker du for eksempel å ha mer ansvar på jobb, er ikke det gjort over natten. Da er det fint med delmål som gjør målet oppnåelig, sier Thunem-Saanum.

Hun forklarer at du gjerne kan be omgivelsene om hjelp til å utfordre deg, så lenge du har lyst til å bli utfordret.

- Når andre krever og dytter oss ut av komfortsonen uten at vi selv ønsker det, havner viofte rett i kaos. Men hvis andre utfordrer oss og vi selv har lyst, havner vi lettere i den gode utviklingssonen.

- Når vet vi at vi befinner oss utenfor komfortsonen?

- Du kjenner at det butter imot, at du er på utrygg grunn hvor du ikke helt vet hvordan du skal løse en oppgave eller håndtere en situasjon. Husk at det å være utenfor komfortsonen er viljestyrt. Har du derimot påtatt deg for mye opplever vi kaos i stedet.

Og til slutt:

- Nyt komfortabel tid når du har vært utenfor komfortsonen, da smaker komforten ekstra godt.

 

Les også: Slik svarer du på spørsmålet du helst vil unngå i jobbintervju

Slik unngår du at møtet sklir ut

6 tips til effektivt hjemmekontor i påsken

8 ting suksessrike personer gjør for å holde nyttårsforsettene  

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå