I helgen ble handelsgulvet på verdens største og viktigste handelsplass, New York Stock Exchange (NYSE), omgjort til festlokale. I 150 år har støyende meglere ropt ut sine ordre på nettopp dette gulvet, som nå for første gang ble omgjort til «houseparty» med barer, lyskastere og musikk.

Den 18-årige franske dj’en Hugo Pierre Leclercq, kjent som Madeon, snurret plater og lokket unge fremadstormende entrepenører fra hele verden ut på handelsgulvet, som for anledningen var omgjort til dansegulv.

– Det var jo helt vilt, sier Hanna Aase, den eneste norske deltakeren på festen.

Unge mektige
Arrangør av festen, og seminaret i forkant, intet mindre enn «Annual Global Summit», var Kairos Society. Kairos begynte i 2008 som en studentforening ved businesskolen Wharton i Philadelphia, som er en del av University of Pennsylvania.

Kairos drives i dag som en non-profit organisasjon, og er aktiv ved 40 universiteter i 14 land. Organisasjonen drives av studenter og unge entrepenører, og har som mål å «endre verden». Medlemmene er i stor grad ressurssterke unge voksne med meget gode kontakter. Blant foredragsholderne var toppsjefer i S&P 500-selskaper, som består av de 500 største børsnoterte selskapene i USA. Unge gründere, særlig i teknologiselskaper, var også tungt representert. Samt en prins fra Jordan og medlemmer av noen av USAs mest rojale familier, Rockefeller, Bush og Forbes.

– I år var altså første gang noen har fått lov til å ha «houseparty» på NYSE, som sier noe om innflytelsen til Kairos, sier Aase.

NYSE bekrefter at utleie er uvanlig, i hvertfall utenom seminarer og omvisninger.

– Det er sjelden at vi er verter for begivenheter som ikke arrangeres av børsnoterte selskaper, sier Thea Pagel, som er sjef for begivenheter, global markedsføring og merkevarebygging ved NYSE Euronext, børsens eierselskap.

UNGE LOVENDE. Den 18-årige franske DJ’en og elektropop-ynglingen Madeon snurret plater. Han er representativ for de unge teknologikyndige, og slo gjennom på internett.
UNGE LOVENDE. Den 18-årige franske DJ’en og elektropop-ynglingen Madeon snurret plater. Han er representativ for de unge teknologikyndige, og slo gjennom på internett.


Eksklusiv klubb
Kairos har i dag rundt 1200 medlemmer. Hovedtyngden er i USA, men organisasjonen er i ferd med å bli global. Medlemskap vurderes kun ved invitasjon og anbefaling fra medlemmer eller sponsorer. Studenter må utmerke seg innen sitt fagområde, og gjerne være unge entrepenører som ønsker å starte et selskap.

Studenter som tas opp kan få drahjelp av Kairos' nettverk av mentorer, som består av toppfolk både innen næringsliv og akademia. Medlemskap er gratis og livslangt, og skal i prinsippet kun vurderes ut fra faglige og personlige egenskaper.

Grunnleggeren, amerikaneren Ankur Jain (23), sier Kairos skal endre verden gjennom business og sosialisering.

– Disse ungdommene med midler til å investere og starte teknologiselskaper kommer til å endre fremtiden, sier Aase entusiastisk.

Børsen er også positiv til ungdommen i Kairos.

– Vi støtter Kairos visjon. Vi har også vårt eget program som kalles «The Big Start Up», sier Pagel ved NYSE.



– Nei, vi leier ikke ut til fester, sier Guro Steine, kommunikasjonssjef ved Oslo Børs.

Hun viser til at Oslo Børs er en fredet bygning, og dessuten lite egnet fordi lokalene er små. Det hender lokalene stilles til rådighet for seminarer og lignende, hvis disse er faglig relevante. (DN)