Gjenbruker materialer fra bygg myndighetene river

Tekst

Den kinesiske pritzkerprisvinneren Wang Shu er først ut i Louisianas nye arkitekturserie.

Hybrider. Wang Shu og Amateur Architectures moderne bygg hinter gjerne om gamle kinesiske byggetradisjoner og materialer. Bambus, for eksempel – som her i Wa Shan Guesthouse. Foto: Iwan Baan

Den kinesiske pritzkerprisvinneren Wang Shu er først ut i Louisianas nye arkitekturserie.

Mellom 1998 og 2005 viste det danske museet Louisiana en serie utstillinger om store arkitekter og deres prestisjeprosjekter. Nå tar museet opp tråden med en ny runde av utstillingsserien «Arkitekturens værksteder»: I årene som kommer skal en rekke monografiske utstillinger vise publikum hva som har skjedd siden sist. Hvordan arbeider den nye generasjonen toneangivende arkitekter? Heller de mot en mer bærekraftig og sosialt bevisst arkitektur? Forholder de seg til globale utfordringer?

Fakta: «Arkitekturens værksteder: Wang Shu»

Louisiana museum for moderne kunst, Humlebæk, Danmark

Står til 30. april

louisiana.dk

Først ut er den 53-årige kinesiske arkitekten Wang Shu, som i 2012 mottok den prestisjetunge Pritzkerprisen, også kalt «arkitekturens nobelpris» (arkitekt Sverre Fehn er eneste nordmann som har mottatt prisen hittil). Med base i Hangzhou, sydvest for Shanghai i Kina, leder Wang Shu og kona Lu Wenyu arkitektkontoret Amateur Architecture Studio.

Mens Kinas eksplosive urbanisering gir seg utslag i billig betongbyggeri, insisterer Amateur Architecture på å vende oppmerksomheten mot kinesisk historie, filosofi, landskap og kultur. Wang Shu gjenbruker gjerne materialer fra bygninger kinesiske myndigheter river ned.

Gamle byggetradisjoner. Amateur Architectures bygg kombinerer gammelt og nytt. I Wa Shan Guesthouse fra 2013 er det brukt et så tradisjonelt materiale som bambus. Foto: Iwan Baan

Svunne tider. Pritzkerpris-juryen berømmet Wang Shus evne til å påkalle fortiden. Her er Wa Shan Guesthouse. Foto: Iwan Baan

Det kinesiske kunstakademiet. Amateur Architecture er kjent for å vekte funksjonalitet høyere enn spektakulær form.

Bare bygninger. «Jeg formgir bare bygninger, ikke arkitektur», skal pritzkerprisvinner Wang Shu ha sagt. Her er renoveringsprosjektet Zhongshan Road. Foto: Iwan Baan

Heder og ære. Det kinesiske Ningbo History Museum sto klart i 2008. Wang Shu mottok den prestisjetunge Pritzkerprisen i 2012. Foto: Iwan Baan

Ny arkitektur. Utstillingen med Wang Shus arbeider – som Ningbo History Museum – står til 30. april. I samme serie vil Louisiana presentere navn som Alejandro Aravena og Tatiana Bilbao. Foto: Iwan Baan

16

Kommentarer

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du debatterer under fullt navn. Innlegg skrevet med anonyme brukernavn og kallenavn vil bli slettet. Av sikkerhetsmessige årsaker sletter vi også poster med linker. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør