Geriljamarkedsføring. Diesel plasserte ut sin oppblåsbare stridsvogn i Londons gater under moteuken i februar.  

Ruller ut kanonene mot Trump

Tekst
følg meg

Vil du få varsel hver gang Simen V. Gonsholt publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto
London

Merkevarer og motehus kappes om å politisere seg denne våren. Renzo Rosso (61), eier av det italienske klesmerket Diesel, har alliert seg med Dalai Lama.

Det finnes ikke så mange bydeler som er mer moderne og og fremtidsrettede enn Shoreditch øst i London, men en søndag kveld i februar, i et avindustrialisert visningsrom langs hovedgaten, var det som om 1990-tallet aldri sluttet. Det gikk i gammel housemusikk, skyhøye platåsko og steinvaskede olabukser. Bak bardisken hang et neonbelyst fredssymbol; et annet nittitallsikon, den britiske supermodellen Naomi Campbell, var festens naturlige midtpunkt. I alle fall inntil David LaChapelle, den hardtlevende amerikanske fotografen og tidligere Andy Warhol-protesjeen, entret lokalet. Han var kledd i en jakke han tilsynelatende hadde helt malingsflekker over, og ledsaget av en personlig assistent med øreplugg, underlig nok – LaChapelle er kjent for sine ikonoklastiske kjendisportretter, men kanskje ikke så kontroversiell lenger at han trenger sikkerhetsvakt. Eller hvem vet: Han hadde tross alt akkurat begått sitt mest politiske verk på aldri så lenge.

Det var nemlig ikke et ekstravagant 90-tallsparty vi var på. Det var en anti-Trump-aksjon. Og så var det lanseringen av vårkampanjen til det italienske klesmerket Diesel.

Det nye språket

Den politiske reklamen har fått en ny vår. Den har til og med fått et nytt navn: «goodvertising» eller «godhjertet kommunikasjon».

Noen ferske eksempler: En deodorant som markedsføres med «alternative fakta» («Nye Dove antiperspirant vil få heisen til å komme når du febrilsk trykker på knappen»). En kaffekjede som forplikter seg til å ansette 10.000 flyktninger de neste fem årene. Et hårprodukt som i en påkostet Super Bowl-reklame advarer om at «vi står overfor fire år med dårlig hår».

Kommentarer

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du debatterer under fullt navn. Innlegg skrevet med anonyme brukernavn og kallenavn vil bli slettet. Av sikkerhetsmessige årsaker sletter vi også poster med linker. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør