Inn for landing. Med store lokaler i museumsstrøket på Londons vestkant er designmuseet blitt en tungvekter. Foto: Gravity Road

– Jeg ser museet som et teater med flere scener

Tekst
Foto
London

Londons designmuseum har krøpet opp fra kjelleren og blitt et arkitektonisk bølgeberg i Deyan Sudjics regi.

– Tate Modern tok samtidskunst fra å være noe perifert, ofte latterliggjort, og plasserte det sentralt i samfunnsdebatten. Vi vil gjøre det samme for design, sier Deyan Sudjic (64).

Han er direktør ved Londons nyåpnede Design Museum og skrider over byggets lyse tregulv. Tolv uker etter åpningen har over 250.000 besøkende vært innom. Det er flere enn forventet. Designmuseet har 3,78 millioner følgere på Twitter – et større antall enn kunstmuseene i Tate-gruppen har sammenlagt. Sudjic ser seg rundt. Fornøyd.

– Vi briter har en tendens til å underdrive, men jeg synes vi er blitt best i verden på å vise frem samtidsdesign og -arkitektur.

Tøft tak

Londons designmuseum lå tidligere i et avsidesliggende, ombygget bananlager ved Themsens sørlige bredd. De nye lokalene er tre ganger større og ligger sentralt i Kensington-området, ikke langt fra tungvektere som Victoria and Albert Museum, Science Museum og Natural History Museum.

Kommentarer

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du debatterer under fullt navn. Innlegg skrevet med anonyme brukernavn og kallenavn vil bli slettet. Av sikkerhetsmessige årsaker sletter vi også poster med linker. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør