1990-tallsnerden Dawn Wiener er tilbake

Tekst
London

Kultregissør Todd Solondz har vekket sin gamle karakter til live – og frir til lattermusklene med voldtekt og andre tabuemner.

Lys og mørke. Todd Solondz har fått merkelappen «USAs dystreste filmskaper». Selv definerer han verkene sine som fortvilelseskomedier. Foto: Olivier Vigerie/Contour by Getty Images

Kultregissør Todd Solondz har vekket sin gamle karakter til live – og frir til lattermusklene med voldtekt og andre tabuemner.

– Det er bare en figur. Det er bare fiksjon.

Todd Solondz (57) sitter ved Piccadilly Circus i London, iført lilla ullgenser og knallgule kanvas-sko, og forklarer hvorfor ur-nerden Dawn Wiener er tilbake på kinolerretet og strømmeskjermen.

I 90-tallsklassikeren «Welcome to the Dollhouse» ble rollefiguren mobbet til hun flyktet hjemmefra. Ni år senere startet kvasi-oppfølgeren «Palindromes» med selvmordet og begravelsen hennes. Like fullt, i våraktuelle «Wiener-Dog» er hun både levende og later til å greie seg rimelig bra bak flaskebunnbrillene. I skuespiller Greta Gerwigs hipstervennlige skikkelse legger Wiener ut på kjærlighets-roadtrip, riktignok for å hente et parti narkotika, med en av sine gamle plageånder.

Fakta: Todd Solondz

Amerikansk manusforfatter og regissør

Født 15. oktober 1959 i Newark, New Jersey, USA.

Langfilmdebut med «Fear, Anxiety & Depression» (1989).

Vant Sundance-festivalens Grand Prix med «Welcome to the Dollhouse» (1995).

Trygget statusen som indie-yndling med Cannes-vinneren «Happiness» (1998).

Fulgte opp med «Storytelling» (2001), «Palindromes» (2004), «Life During Wartime» (2009) og «Dark Horse» (2011).

Aktuell med «Wiener-Dog», som har VOD- og norgespremiere 7. april. Filmen vises på Cinemateket i Oslo og Bergen.

– Jeg liker å leke med personene mine. Det er tross alt min rett, ettersom jeg har skapt dem, erklærer Solondz med høy, nasal New York-dialekt.

Kommentarer

Nattestengt 2300-0700: Debatten i DN er stengt mellom klokken 2300 og 0700. Vi ønsker deg velkommen tilbake.