Foto: Rineke Dijkstra

Tekst
følg meg

Vil du få varsel hver gang Ingrid Røise Kielland publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Den nederlandske fotografen Rineke Dijkstra er årets vinner av den prestisjetunge Hasselbladprisen.

Strandportretter. I arbeidet med serien «Beach Portraits» (1992–2002) dro Rineke Dijkstra til strender i USA og Europa for å fotografere ungdommer «akkurat i den alderen de går fra barn til voksne». Serien ble Dijkstras kunstneriske gjennombrudd. «Kolobrzeg, Poland, July 26, 1992», courtesy the artist and Marian Goodman Gallery, New York and Paris

Den nederlandske fotografen Rineke Dijkstra er årets vinner av den prestisjetunge Hasselbladprisen.

– Jeg pleide alltid å fotografere folk bakfra, forteller Rineke Dijkstra (57).

Hun var gruelig sjenert da hun som 19-åring begynte å ta bilder. Raskt ble hun besatt, gikk rundt med kamera kontinuerlig, vennene klaget. Det var mennesker hun ville ta bilder av, men å nærme seg en fremmed og spørre om lov? Umulig. Ryggene, derimot.

– Det er jo litt morsomt, sier Dijkstra nå, en tørr latter gjennom telefonen fra studioet i Amsterdam, der den nederlandske fotokunstneren forbereder høstens store utstilling på Louisiana utenfor København – og ikke minst utstillingen på Hasselbladsenteret i Göteborg.

Nylig ble det kjent at hun er årets vinner av den prestisjetunge internasjonale fotografiprisen Hasselbladprisen. Hun regnes som en av de siste tiårenes største fotokunstnere, er representert på kunstmuseet MoMA i New York, har hatt separatutstilling på Guggenheim, og noen av bildene hennes er for tiden også å se på Museet for samtidskunst i Oslo.

Ungdomsfotografen

Kommentarer

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du debatterer under fullt navn. Innlegg skrevet med anonyme brukernavn og kallenavn vil bli slettet. Av sikkerhetsmessige årsaker sletter vi også poster med linker. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør