Byen rundt. I museer, på kinoer, i gater, på plasser og til og med ved verdensberømte arkeologiske severdigheter: Documenta har inntatt hele Aten – så vel ute som inne. Her er performanceduoen Prinz Gholam i kunstnerisk utfoldelse ved Templet for den olympiske Zevs, et av Det gamle Hellas' aller største templer.  

Krise på utstilling

Tekst
Foto
Aten

Blant ruiner, tiggere og tomme bygninger undersøker verdens viktigste kunstutstilling flyktningstrømmer og økonomisk og politisk krise.

I en mørklagt leilighet i Aten vandrer en mann med skjegg rundt med en hale av velkledde tilhørere etter seg. Han snakker om kunstverket som fyller rom etter rom – filmklipp, lyder, kart, hans fars gamle kontormøbler. I et av rommene bekler en liten Parthenon-modell fra en lokal suvenirbutikk en av rollene i det mannen kaller en «psykoanalyse av Aten». Han snakker om en by som skulle bli en moderne metropol, men endte opp som noe «kaotisk annet».

Arkitekt og kunstner. – Det er et sted hvor jeg kan gjøre som jeg selv vil, uten å bekymre meg for det praktiske, sier Andreas Angelidakis om hjembyen Aten.  

– Dette er et slags lager for ulike syn på Aten, fortsetter mannen i et annet rom.

Han sier at flyktningleire fra mellomkrigstiden endte som Atens nye forsteder.

Kommentarer

Nattestengt 2300-0700: Debatten i DN er stengt mellom klokken 2300 og 0700. Vi ønsker deg velkommen tilbake.