Omstridt. Spillehallen Alexander Lucas, oppkalt etter det svenske navnet til ­Donald Ducks fetter Anton, åpnet i 1973, og ble omstridt i Stockholm fordi mange mente det var negativt at ungdom hang på spillehaller. Foto: Dokument Press/Per Bjørn

– Arkadespillene lå alltid et skritt foran konsollspillene

Tekst

Vil du få varsel hver gang Øyvind Holen publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Ny bok for alle som blakket seg på barndommens spilleautomater.

Svenske Ludde Nordenskjöld har skrevet boken for alle som har meid ned romvesen i «Space Invaders» med en gjeng skuelystne hengende over skulderen, gjerne i dunkelt belyste lokaler der sigarettrøyken ligger stinn. I forrige årtusen måtte man våge seg ut fra hjemmets lune rede for å spille dataspill. Som Nordenskjöld skriver i «Insert Coin: Arkadspelens uppgång och fall i Sverige»: «Arkadespill var som en smaksprøve på fremtiden.»

Fakta: «Insert Coin»

Bok om arkadespill av Ludde Norden­skjöld på Document Press.

facebook.com/insertcoinboken

– Arkadespillene lå teknisk sett alltid et skritt foran konsollspillene. Det du spilte på tv-en hjemme, var ikke like avansert som det du kunne oppleve på en spillautomat. Grafikken var dårligere, figurene ble mindre, lyd­effektene og musikken mer pipete. Arkadespillene var veiviseren for hvordan spillene der hjemme forhåpentlig skulle bli, forklarer Nordenskjöld.

Der han som 13-åring syklet en mil for å putte en femkrone på «Gradius III»-spillet som sto på den lokale pizzeriaen, har han som voksen gravd dypt i materien. Dermed er «Insert Coin» blitt spilleautomatenes kulturhistorie, her er det plass også til enarmede banditter og flipperspill. Nordenskjöld sporer opp spillere og bransjefolk, kikker myndighetene i kortene og avlegger de gamle spillebulene og spill som «Breakout», «Pacman» og «Street Fighter» en visitt.

Meta. To kvinner spiller «Bad Girls» i Malmö i 1989, et flipperspill med illustrasjon av to kvinner som spiller noe som ser ut som elektronisk biljard. Foto: Dokument Press/Jens Göransson