– Målet er at rytter og sykkel skal være ett

Tekst
Foto

Truls Erik Johnsen har brukt ti år på å bygge opp verksted i garasjen. Nå har han sluttet i jobben for å lage sykkelrammer av stål på fulltid.

Livets lodd. Den grønne flammen får loddetråden til å smelte, og en søm av kobber fester kjedestaget til krankhuset. – Se der, ja, det ble jevnt og fint. Det er sykt lett at det blir for varmt, sier Johnsen.  

Truls Erik Johnsen har brukt ti år på å bygge opp verksted i garasjen. Nå har han sluttet i jobben for å lage sykkelrammer av stål på fulltid.

Han trekker de svarte sveisebrillene fra pannen og ned foran øynene, før han antenner blandingen av oksygen og acetylen som strømmer ut av sveiseapparatet. Så bøyer han seg over arbeidet, og den grønne flammen blafrer over blanke, italienske stålrør med 3200 varmegrader. Tuppen av loddetråden smelter, drypper ned i skjøten mellom rørene og hardner til en gyllen søm av kobber.

En tynn stripe røyk stiger fra stålrørene.

Etter noen minutter tar Truls Erik Johnsen (45) av seg sveisebrillene og ser ned på loddesømmene som holder to kjedestag fast til krankhuset på det som snart skal bli rammen til en racersykkel av stål.

– I Norge er det nesten ingen som driver med dette, sier Johnsen.

Sykkelsveiseren

Kommentarer

Nattestengt 2300-0700: Debatten i DN er stengt mellom klokken 2300 og 0700. Vi ønsker deg velkommen tilbake.