Oppriktighet. Eirik Sæther «opererer alltid med flere lag av oppriktighet i samme kunstverk». – Det hender jeg blir håpløst rørt av egne ironiske grep, sier han.   

Identitetstyven

Tekst

Vil du få varsel hver gang Kristiane Larssen publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Kunstner Eirik Sæther stjeler symboler fra ulike sosiale grupper, setter dem sammen på nye måter – og gjør dem til kunst.

Sengen hans var gjemt i en kiste av tre.

Det var ikke det at Eirik Sæther (33) var tvunget til å være bostedsløs, det var bare praktisk, og kanskje var det også en slags barnlig opprørsk kraft som fikk ham til å bosette seg i studioet sitt, på Kunsthøgskolen i Oslo, i skjul. Det var en spenning i å snike, sier Sæther: I seks måneder sto han opp før syv, da vaktmesteren kom på inspeksjon, tok på seg en blazer fra Dior, gikk sokkeløs inn i et par mokasiner, snek seg ut av vinduet – og inn på Rica Holberg Hotel, forteller han.

– Jeg hilste god morgen og kunne gå rett inn i frokostbuffeten – de stilte aldri spørsmål, sier Sæther.

Det var noe fascinerende med denne flyktige forvandlingen, fra fant i atelieret til forretningsfyr på frokost – hvordan ett plagg, en blazer, kan fremkalle så mange og sterke forestillinger foran andres blikk.

– Og alt det fikk jeg med på kjøpet.

Kommentarer

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du debatterer under fullt navn. Innlegg skrevet med anonyme brukernavn og kallenavn vil bli slettet. Av sikkerhetsmessige årsaker sletter vi også poster med linker. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør