Hjemme hos-magasinet

Tekst

Det særegne interiørmagasinet Apartamento viser oss de uryddige hjemmene til interessante mennesker.

Godt kuratert. Sommerens utgave av Apartamento byr på en karakteristisk velkomponert samling intervjuer med interessante kulturelle bakmenn – men legger særlig vekt på magasinredaktører. Foto: Øystein Klock

Det særegne interiørmagasinet Apartamento viser oss de uryddige hjemmene til interessante mennesker.

«Et hverdagslivsinteriørmagasin», kaller Apartamento seg. For snart ti år siden grunnla spanjolene Nacho Alegre og Omar Sosa det som skulle vise seg å bli et av de mest livskraftige av de forbløffende mange nye «små» magasinene som sammen har dannet en motvekt til forestillingen om de trykte medienes død: Fantastic Man, Pin-Up og Toilet Paper, for eksempel. Alle har de fått bred internasjonal distribusjon og betydelig kulturell innflytelse.

Apartamento, som kommer ut to ganger i året, skiller seg ut med sitt bokpregede, lille format. Bladets idé er altså å vise frem en annen type interiører enn de tradisjonelle interiørmagasinene gjør: bebodde rom, gjerne fulle av hverdagslivets uorden. Menneskene bak dem, derimot, er nøye utvalgt, og ordet hverdagslig har sjelden vært dekkende for dem.

Til å begynne med syntes jeg da også at Apartamento var for bundet av den karakteristiske smaken som preger så mange uavhengige magasiner: Å dra hjem til skuespilleren og moteskaperen Chloë Sevigny og det musikalske renessansemennesket Kim Gordon er for en slik publikasjon omtrent like oppfinnsomt som det er for Se og Hør å lage hjemme-hos-reportasje med Wenche Myhre eller Egil «Drillo» Olsen.

Apartamento ble imidlertid snart mer uforutsigbart, selv om det fortsatte å konsentrere seg om kreative bransjer. Noe av det beste med det har vært evnen til å komme tett på interessante mennesker som ikke er særlig kjente utenfor eget miljø. Gjennom årene har Apartamento introdusert meg for en rekke personligheter jeg ellers aldri ville ha hørt om. Magasinet har gang på gang demonstrert at det ikke er de mest berømte menneskene som byr på de artigste refleksjonene – eller hjemmene, for den saks skyld – og i alle fall ikke de yngste.

Psykoanalyse