Foto: @timgt/instagram

Foto: @zhijunwang/instagram

Slik ble Ikeas handlepose årets mest overraskende motetilbehør

Tekst

Vil du få varsel hver gang Anders Kemp publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Den ikoniske handleposen Frakta kan brukes til det meste.

Skittentøyvask, gamle høyttalere som aldri noensinne vil oppleve å bli spilt på igjen, «Veien til førerkort» på toppen av en stabel utdaterte bøker, ti kilo epler fra hagen til mormor – Ikeas ikoniske blå handlepose har tålt mye bank og fraktet alt surret vi bærer på her i livet, og ikke minst ut av varehuset – tonnevis av servietter, grønne planter, filleryer og flatpakkede billigmøbler – hvert bidige år.

Den siste tiden har den også fått en ny status som moteobjekt.

Ikea-chic

Det startet, tilsynelatende, i april 2017. På måneden 30 år etter at den første gule Ikea-bagen ble laget i 1987, lanserte motehuset Balenciaga, vel, en blåkopi av Ikea-bagen Frakta. Forskjellen? Ikeas femkroners-polypropen-versjon kom nå i blått, håndsydd skinn. For nokså stive 2135 dollar kunne Balenciaga-shoppingbagen bli din. Var det først og fremst et markedsføringsstunt skreddersydd for sosiale medier? Eller som Balenciaga påsto, en hommage til Ikea-bagen?

Fakta: Ikeas Frakta

Handlepose designet av Knut og Marianne Hagberg i 1987.

Koster 5 kroner, rommer 71 liter. 

65 millioner eksemplarer produseres årlig.

Mest av alt var det kanskje et tegn i tiden. Luksusindustrien, som er blitt kopiert over en lav sko i alle år og har kjempet i rettslokalene for merkevarebeskyttelse, har paradoksalt nok begynt å «kopiere» lavprisprodukter.

Vetements' DHL-trøye og samarbeid med Juicy Couture, eller Jil Sanders handlenettaktige bazar-bag er andre nyere eksempler. Nesten mer enn noe annet preges motebildet for tiden av en miks av høyt og lavt, budsjett og luksus, faktisk pris og symbolsk verdi.

Balenciaga-bagen var imidlertid bare en del av det som er blitt en do it yourself-bevegelse. I kjølvannet av vesken dukket det opp en armé av designprodukter, såkalte hacks, der kreative over hele kloden hadde redesignet Ikea-bagen til nær sagt hva det skulle være. Fem-kronersplastposen dukket opp på nettet omgjort til regnfrakker, stringtruser, ansiktsmasker, hundebekledning, rumpetasker, listen er lang.

Kjendiser som svenske Zara Larsson kastet seg på, og brukte bærestroppen som et smykke, en stram choker rundt halsen. Det japanske seks år gamle motefenomenet Coco Pink Princess fikk snaut 20.000 likes da hun poserte med en spesiallaget blå veske nylig. Og da herrenes viktige moteuke Pitti Uomo gikk av stabelen i Firenze i juni, dukket den blå duken opp på jålebukker i form av ryggsekker og magebelter. Som Vogue-skribent Steff Yotka skrev etterpå: «I 2017 er Ikea absolutt 100 prosent positivt in».

Pink Princess. Det merkverdige seks år gamle japanske motefenomenet Coco har sportet en omsydd versjon av handleposen ved flere anledninger. Foto: @coco_pinkprincess/instagram

Blågult. Gummistøvler i svenske farger. Foto: @Studiohagel/instagram

Billighjørnet. Danske Signe Ralkov var først ute med å lage en frekk variant av Frakta. Foto: @signeralkov/instagram

Choker. Den svenske artisten Zara Larsson med et Ikea-halsbånd. Foto: @ilitokyo/instagram

Fra Sørland til Hay

Men gikk startskuddet virkelig med den der Balenciaga-bagen? Selvsagt ikke. Den blide rogalendingen og «Top Model»-vinneren Kathrine Sørland stilte på fest i Nora Farah-sydd Frakta-kjole allerede i 2013. I fjor samarbeidet Ikea med den danske møbelprodusenten Hay om diverse Frakta-bager i nye farger, mens den svenske designeren Ann-Sofie Bach har syslet med ulike svart-hvitt-utgaver av shoppingbagen med eget navn på bærestroppen lenge.

Motestudenter har i årevis latt seg inspirere av bagen – kanskje fordi Frakta rett og slett har vært et billig og pålitelig flytteredskap fra utleieleilighet til utleieleilighet.

Dugnadshack

Så hvordan har Ikea reagert på all Frakta-vandalisme og kopiering? Istedenfor å sette i gang kompliserte søksmål, var varehusgiganten smidig og omfavnet bevegelsen med en gang. Ord som «smigret» og «morsomt» går igjen når ulike ansatte har uttalt seg, og det understrekes også at Ikea ikke hadde noen ting med Balenciaga-stuntet å gjøre.

IKEA-hacks.

IKEA-hacks.

IKEA-hacks.

IKEA-hacks.

IKEA-hacks.

IKEA-hacks.

IKEA-hacks.

IKEA-hacks.

IKEA-hacks.

IKEA-hacks.

IKEA-hacks.

IKEA-hacks.

IKEA-hacks.

IKEA-hacks.

IKEA-hacks.

IKEA-hacks.

IKEA-hacks.

IKEA-hacks.

118

Momentumet ble imidlertid utnyttet til det fulle, først og fremst gjennom flere hackerdugnader med hashtag, også her i Norge, der Justin Bieber-danser Mona Berntsen ble en ambassadør. Ifølge Ikeas pr-team i Norge kommenterte Bieber selv Frakta-skuet fra scenen på Forus i Stavanger, der en rekke prisvinnere hadde møtt opp i sydvester, «I love that hat. That looks like something Kanye West would design.» I juni ble et samarbeid med den hippe Off White-designeren Virgil Abloh lansert. Abloh har laget en ny versjon av shoppingbagen – i gråpapirfarget polyster – som en teaser på hva som skal komme i 2019, noe som har sikret Ikea nok et innpass på flere av klodens hippeste motenettsteder.

– Det var lurt av Ikea av å møte Balenciagas kopiveske med humor og underfundighet, jeg tror det er det som har gitt det fart i sosiale medier, sier den svenske moteeksperten og kjønnsforskeren Philip Warkander.

Klippan i mitt liv

I juni lanserte varehuskjeden en poetisk reklame (laget av reklamebyrådelen av Acne), der den ikoniske blå bagen blåser i vinden på stranden og utfører diverse «hardt arbeid» over hele kloden under slagordet «Everyday. It’s our job». Det var kanskje ikke dette det skånske søskenparet Knut og Marianne Hagberg (som merkverdig nok har designet sammen i 35 år) så for seg da de tegnet bagen i 1987. Fortellingen vil ha det til at Ikea-gründer Ingvar Kamprad løftet en 50-kilos ansatt som satt oppi posen for å se om den holdt vekten. For et Roy Andersson-øyeblikk det må ha vært!

Luksus. Georgiske Demna Gvasalia har mikset høyt og lavt siden han tok over som kreativ sjef i Balenciaga i fjor. I vår kom mote­huset med en blå skinnbag slående lik Ikeas Frakta. Foto venstre: Balenciaga. Foto høyre: IKEA

I dag produseres utrolige 65 millioner bager årlig via fabrikker i Vietnam. Frakta-bagen er billig og til å stole på. I en tid der deler av luksusindustrien vakler og ironisk nok av enkelte trendforskere kalles «unfashionable», fremstår den blå handleposen bent frem nokså sympatisk.

Alle som har skammet seg over Aalto-krakk-kopier, Billy-bokhyller, terningkast 3-madrasser med svenske og norske egennavn, kan i grunnen slutte med det.

I 2017 er Ikea på toppen.

(Vilkår)