– Avgiftslettelse på suv-er i millionklassen er like galt som da politikerne senket avgiftene på dieselbiler for noen år siden. Nå risikerer de som har dieselbil, å få kjøreforbud, sier styreleder Henrik Baumann i Toyota-forhandlerkjeden Bauda, som står for en av tre solgte Toyotaer i Norge.

I et leserinnlegg i DN i dag går han kraftig ut mot den nye innretningen i bilavgiftene som vil gjøre ladbare hybrider til avgiftsvinnere – og da spesielt store, tunge suv-er med kraftige motorer og minimale oppgitte utslipp.

«De offisielle utslippstallene fra ladbare hybrider er langt fra virkeligheten – og det vet hele bransjen,» skriver Baumann og fortsetter:

«Å gi ytterligere skattelette til disse bilene er ren klimakosmetikk. Det blir som å gi skattelette til folk som sier de skal sykle til jobben.»

Før han konkluderer med følgende:

«Svære, tunge biler med store motorer blir ikke miljøvennlige bare fordi du putter inn et batteri og en ledningsstump.»

Noe galt

Bauman mener det er bilprodusentene som henger etter i å utvikle klimavennlige biler og innfører hybrider som er ladbare som en lettvint klimaløsning.

Toyota lanserte hybridbilen Prius i 1997, og kom med en ladbar variant i 2012. Toyota har ikke satset på elbil, men har erklært at det er hydrogen som skal gi det store skiftet mot utslippsfrie biler. I sommer slippes Toyotas første hydrogenbil i fem europeiske byer, ikke i Oslo.

Baumann legger ikke skjul på at han gråter for sin syke mor, ettersom Toyota ikke har lagt inn ladbare hybridmotorer i sine store tunge modeller. Kun én modell, Toyota Prius, er ladbar, men en rekke av de mindre modellene er hydrider, og det er disse som står for det meste av salget.

– Det er klart vi vil tape hvis hybrid-suv-er blir avgiftsvinnere. Men det vil også miljøet. Det er noe galt når små lavutslippsbiler som Yaris tilsynelatende har større utslipp enn store tunge suv-er på to tonn, sier Baumann.

Ingen tro

Baumann har ingen tro på at de som blar opp for en dyr suv, vil bruke tid på å lade bilen for å spare penger. Han tror hybridene for det meste vil kjøres på bensin.

– Jeg tror heller ikke at Tesla-eiere eller kjøpere av ladbare hybrider er spesielt opptatt av klimaet, sier han.

Han viser til en undersøkelse i Nederland, der det kom frem at ladbare hybridbiler bare kjørte 24 prosent på strøm, resten på bensin.

I revidert nasjonalbudsjett la regjeringen i enighet med Venstre og KrF frem hovedtrekkene innen utformingen av bilavgiftene i årene fremover. Det innebærer at effektavgiften skal fjernes og vektavgiften reduseres. CO2-utslipp og NOx-utslipp blir bestemmende for hvor store avgifter bilene får. I praksis vil det belønne tunge biler med mange hestekrefter og lavt utslipp. I løpet av året vil mange produsenter tilby ladbare versjoner av sine største suv-er, biler som vil kunne få store avgiftskutt med denne avgiftsmodellen.

I avtalen mellom regjeringen og samarbeidspartiene heter det også at det kommer «en vurdering av om og hvordan avgiftssystemet bør ytterligere premiere ladbare hybrider med lang elektrisk rekkevidde for å bidra til utslippsreduksjonene».(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.