Like før sommeren meldte Bjarne Håkon Hanssen (53) overgang til tidligere AUF-kamerat Jan Erik Larsens (53) kommunikasjonsselskap, Kruse Larsen.

DN har tidligere skrevet at kunder som Travel Retail Norway valgte å avslutte avtalen med First House, og at Coop vurderte det samme, for å fortsette å ha Hanssen som rådgiver.

Avsluttet samarbeid

Nå bekrefter kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop at de følger etter Hanssen til Kruse Larsen.

– For oss er navnet på menneskene viktigere enn navnet på byrået. Da Bjarne Håkon Hanssen og Marius Parmann valgte å skifte beite fra First House til Kruse Larsen, så ble det naturlig for oss å gjøre det samme, sier Friis.

Kruse Larsen har tidligere jobbet tett med Coops konkurrent, Norgesgruppen. Men dette samarbeidet måtte opphøre før Coop signerte avtalen med Kruse Larsen.

– Det er ikke naturlig at vi er i samme byrå som en av våre konkurrenter. For oss var det viktig med bransjeeksklusivitet, sier Friis.

Ifølge kommunikasjonsdirektør Per Roskifte i Norgesgruppen er ikke dagligvarekjeden nødt til å finne seg et nytt pr-selskap på grunn av Coops overgang til Kruse Larsen.

– Vi har primært et forhold til Zynk og daglig leder der, Claus Sonberg. Men vi har også brukt Jan Erik Larsen i et omdømmeprosjekt som rundes av til høsten. Vi forsøker å jobbe med de beste folkene og er ikke så opptatt av hvilket byrå de jobber i, sier Roskifte.

Åpne kundelister

Bjarne Håkon Hanssen ønsker ikke å kommentere kundeforholdet til Coop og henviser til daglig leder, Jan Erik Larsen.

I en epost skriver Larsen at de er glade for å ha dagligvarekjeden med på laget.

– De føyer seg inn rekken av flotte kunder vi er stolte av å fortelle at vi jobber for. Det er én av mange fordeler med å ha helt åpne kundelister, skriver han.

First House-sjef Per Høiby skriver i en tekstmelding at det alltid er kundens privilegium å velge hvilke rådgivere de vil bruke.

– Noen ganger følger kundene rådgivere som begynner hos oss, og andre ganger følger kundene rådgivere som slutter hos oss. Slik konkurranse gjør at alle rådgivingsselskaper skjerper seg, og det er positivt. Vi respekterer selvsagt Coops valg, som også åpner opp for at vi kan andre kunder enn dagligvarebransjen.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Anbefalt av DNtv:

Nina Jensen: – Statsbudsjettet er en gavepakke til bilistene.
Nina Jensen er kritisk til statsbudsjettet som hun mener mangler et grønt skifte.
01:33
Publisert:

Sjekk den nye, spreke suven fra BMW
BMW fyller x-rekken med ny modell.
00:55
Publisert: