Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Med over tre millioner dagsbesøkende, setter cruiseturismen ny rekord i år. Her fra Geiranger. Foto: Per Thrana
Med over tre millioner dagsbesøkende, setter cruiseturismen ny rekord i år. Her fra Geiranger. Foto: Per Thrana les mer

Reiseliv

Mot ny cruiserekord

Antall cruisepassasjerer til Norge blir etter alt å dømme rekordhøyt i år. Og det er en myte at de bruker lite penger når de går i land.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Nær 1900 anløp med til sammen 3.067.000 dagsbesøkende passasjerer. Det er prognosen for 2017 fra markedsføringsorganisasjonen Cruise Norway, der de fleste norske cruisehavnene er medlemmer. 

Antall anløp var høyere for noen år siden, men fordi skipene blir stadig større, øker likevel antall passasjerer og vil i år for første gang passere rekorden på 2.785.000 fra 2013. Passasjerantallet blir så høyt fordi passasjerene telles ved hvert anløp og summeres.

Kommer i desember

Sandra Diana Bratland, daglig leder for markedsføringsorganisasjonen Cruise Norway, gleder seg særlig over at cruiserederiene også har fått øynene opp for Norge vinterstid. Foto: Privat

– Jeg synes dette er veldig hyggelige tall, og de foreløpige tallene vi har fått fra havnene for 2018 tyder på ytterligere vekst også neste år, sier daglig leder i Cruise Norway, Sandra Diana Bratland.

– Det er ekstra gledelig at vi klarer å spre cruiseanløpene stadig bedre over hele året. Vi har jo som ambisjon å bli en helårsdestinasjon, og vi får nå stadig flere anløp på høsten og våren. Og i desember i år kommer det cruiseskip både til Alta, Oslo, Stavanger, Tromsø og Trondheim. Det er moro, sier hun.

Bruker 2,6 milliarder

Innovasjon Norges cruiserapport fra 2015 konkluderer med at cruisepassasjerene i gjennomsnitt bruker 860 kroner per dag de går i land. Med 3.067.000 dagsbesøk i 2017, betyr dette at de bruker 2,6 milliarder kroner.

Til sammenligning bruker andre turister 1285 kroner dagen.

– Men i tillegg til de 860 kronene per cruisepassasjer per dag, kommer rederienes utgifter til alt fra Kystverket til havneavgifter. Dette ble i 2013 beregnet til 286 millioner kroner, sier Per Erik Winther. Han har i en årrekke arbeidet som konsulent knyttet til cruisebransjen i Norge og har blant annet ledet cruisenettverket i Oslo.

– Og på toppen kommer gjenkjøpseffekten. Den er også betydelig. I 2011 ble landbaserte turister som hadde vært i Norge intervjuet ved utreise. De ble blant annet spurt om de hadde vært her før og på hvilken måte. Det ble da estimert at tidligere cruisepassasjerer kom tilbake til Norge som vanlige turister og sto for 536.000 gjestedøgn. Basert på et forsiktig estimat, brukte disse 450 millioner kroner i 2011. Så det er en myte at cruiseturistene ikke genererer store verdier for norsk reiseliv, sier Winther.

Oslo opp igjen

Som grafikken viser er Bergen fortsatt den desidert største cruisehavnen i Norge. Men veksten i år blir størst i Hardanger/Eidfjord med 64 prosent fulgt av Tromsø med 47 prosent. Ingen av de store havnene får nedgang fra i fjor, ifølge prognosen.

Oslo har de senere årene hatt en begredelig utvikling. I 2011 kom det 315.000 dagsbesøkende cruisepassasjerer til hovedstaden. I fjor var antallet nær halvert til under 170.000. Men i år blir det etter alt å dømme ny vekst og 198.000 passasjerer.

– Det er positivt at det snur for Oslos vedkommende, men det er veldig langt fra toppen på over 300.000 dagsbesøkende. Ingen andre havner har hatt en slik nedtur som Oslo. Dette handler om både manglende markedsføring og at man ikke har klart å bygge en cruiseterminal for satsing på Oslo som snuhavn, sier Winther.

Snuhavn innebærer at passasjerene går om bord eller forlater cruiseskipene i havnen og ikke bare kommer på dagsbesøk. 

– Snuhavnsanløp genererer betydelig høyere inntekter. Stockholm har nå over 50 snuhavnsanløp i året til tross for at Oslo har bedre forutsetninger med flere internasjonale flyruter fra Gardermoen enn fra Arlanda. Dessuten er det dobbelt så mange nordmenn som reiser på cruise. Og snuhavn ville ikke bare åpnet opp et helt nytt marked for Oslo; det ville også ha stor betydning for hele landet, sier Winther.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Debatt Stengt 

Nattestengt 2300-0700: Debatten i DN er stengt mellom klokken 2300 og 0700. Vi ønsker deg velkommen tilbake.