Oslo: Vær varsom-plakaten er medienes egne, etiske kjøreregler.

Plakaten slår blant annet fast at «redaktøren skal opptre fritt og uavhengig overfor personer eller grupper som av ideologiske, økonomiske eller andre grunner vil øve innflytelse på det redaksjonelle innholdet. Redaktøren skal verne om redaksjonens produksjon av fri og uavhengig journalistikk».

VG-sjef Torry Pedersen velger å vise til den internasjonale storavisen The Guardian når han skal forklare hvordan VGs nye journalistiske satsing sammen med Rema 1000 går i hop med Vær varsom-plakaten:

– VG driver med mye journalistikk, og den er fri og uavhengig. Det vi driver med på Rema er tatt etter idé fra The Guardian. Det er den beste og mest troverdige redaksjonen i verden med redaktør Alan Rusbridger, som har stått i spissen for de største avsløringene – Wikileaks, Snowden, News of The World ... Der gjøres denne typen arbeid (sponset journalistikk, red.anm.) i selve redaksjonen. Men fordi vi i Norge synes å være på etterskudd, har vi valgt å gjøre dette separat fra redaksjonen, sier Pedersen.

Et annet av Vær Varsom-plakatens bud er at det klare skillet mellom journalistikk og reklame aldri må svekkes. «Avvis kommersielt innhold som kan forveksles med det enkelte mediums journalistiske presentasjon», heter det i paragraf 2.6.

– Er det ikke nettopp forvekslingen som er poenget her, i og med at VGs Partnerstudio bruker VGs logo og skrifter?

– Det er en totalt foreldet tilnærming til journalistikk. I dag finner det meste av journalistikken leserne via sosiale medier. Da må det være tydelig med en gang hvem avsenderen er. For en leser som ikke leser VG ­regelmessig, må det umiddelbart være tydelig at noe er rent annonsørinnhold, noe er «i samarbeid med» eller – som i The Guardian, saker som er sponset av Bill & Melinda Gates Foundation. Det meste vi skriver på «Familieliv» er vanlige ­journalistiske saker, men de merkes fordi de lages innenfor en ramme der vi diskuterer tematikken med Rema og fordi det er Rema som gjør at vi kan bruke så mye ressurser på denne typen materiale, sier Torry Pedersen.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.