Facebook-sjef Mark Zuckerburg slår til igjen, og legger ut to milliarder dollar i kontanter og aksjer for Oculus Rift, et selskap som lager briller som viser en virtuell virkelighet.  Brillene er laget for dataspill, men Zuckerberg tror  de har en langt bredere fremtid.

- Tenk deg at du kan nyte et sete på første rad i en kamp, studere i et klasserom med studenter og lærere over hele verden, eller snakke med en lege ansikt til ansikt bare ved å sette på deg et sett briller hjemme, sier han, ifølge Wsj.com.

Ekspress-suksess

Facebook la nylig 19 milliarderene dollar på bordet for å sikre seg meldingstjenesten Whatsapp, og sikret seg Instagram på et tidlig stadium i deres utvikling. Nå legger de på nytt ut en imponerende sum penger for et lovende selskap uten store inntekter. Foreløpig selger Oculus Rift bare prototyper for utviklere, ikke til vanlige kunder.

Selskapet ble startet i 2012 av nå 21 år gamle Palmer Luckey, samt  Brendan Iribe, Michael Antonov og Nate Mitchell. Siden har det gått fort.

En prototype av brillene ble vist frem på spillmessen E3 sommeren 2012, og det ga dem mye oppmerksomhet. Men veien videre kan de trolig takke Kickstarter.com for.

9500 entusiaster

Kickstarter.com er en såklalt «crowdfuning» - plattform, der folk med et prosjekt kan be om donasjoner eller finansiere produksjonsoppstart ved å selge produkter som ennå ikke er laget. Occolus Rift ble en av tjenestens mest suksessfulle prosjekter så langt, og fikk inn 2, 4 millioner dollar fra til sammen 9500 entusiaster. Dette fikk de uten å ha solgt en eneste aksje.

Med på kjøpet fikk de massiv oppmerksomhet rundt selskapet, og allerede tre måneder senere hentet de inn 75 millioner dollar i en emisjon ledet av fondet Andreesen Horowitz.

- Selskaper som får «crowdfunding» får ofte mer suksess fordi de som støtter ideen blir ambassadører for produktet. At folk skryter av ideer de har vært med på å finansiere har en ekstremt stort verdi i forhold til pengene de får inn, sier Aleksander Langmyhr, norgesssjef i Fundedbyme, en svensk plattform for crowdfunding, til DN.

Negative reaksjoner

Reaksjonene på salget har imidlertid ikke bare vært positive. En del av de som støttet Oculus gjennom Kickstarter har uttrykt sin misnøye, o g  Markus Persson, mannen bak det populære byggespillet Minecraft, melder via Twitter at han avslutter et planlagt samarbeid med Oculus.

- Facebook skremmer meg, skriver han, ifølge Forbes.com.

Zuckerberg begrunner kjøpet med at virtuell virkelighet vil være morgendagens plattform, slik mobiltelefoner er det i dag.

- Oculus har mulighten til å lage den mest sosiale platformen noen sinne, og endre måten vi jobber, spiller og kommuniserer på, sier han i en offisiell melding fra Facebook.

Ikke alle er overbevist.

- Den påstanden har vært slagordet for virtuell virkelighet fra starten, men ingenting har blitt virkelighet så langt, sier Brian Blau, en analytiker i analyseselskapet Gartner, til Wsj.com.

3D-teknologier har generelt et problem med at folk blir svimle og kvalme av å bruke dem, noe Oculus sier de jobber med å løse. Men Blau mener det vil ta dem flere år å lage en opplevelse folk virkelig vil like.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.