De georgiske myndighetene har et varmt forhold til Telenor etter at Telenor Satellite og Inmarsat bidro til at sivile og militære kom seg unna krigshandlingene i utbryterrepublikken Abkhasia i august 1993.

Foruten en hardt tiltrengt modernisering av fastlinjenettet som i hovedsak ble bygget i Sovjet-tida, håper myndighetene at privatiseringen vil føre til at telefontettheten i byene blir doblet fra 15 til 30 apparater per 100 innbyggere. På landsbygda er målsettingen at telefontettheten skal tredobles, fra tre til 15 apparater per 100 innbyggere den neste femårsperioden.

Fra Sovjet-tida
Privatiseringen innebærer at myndighetene vil kvitte seg med 75 prosent av aksjene i det heleide selskapet Electrocommunication. Selskapet har levert lokale teletjenester i de større byene siden lenge før uavhengigheten. Samtidig vil staten selge sin eierandel på 51 prosent i Georgian Telecom, et nytt selskap som i hovedsak har konsentrert seg om utbyggingen av et fiberbasert stamnett i og mellom de større byene.

Myndighetene legger opp til å selge rettighetene til framtidig teleutbygging så dyrt som mulig. De ønsker derfor at flest mulig utenlandske teleoperatører og -leverandører skal legge inn bud i privatiseringsprosessen. Foruten Telenor, er British Telecom, Deutche Telecom, samt østerriske og tyrkiske teleoperatører blant myndighetenes forhåndsutvalgte favoritter. Det kan også være aktuelt å velge en produsent av telekommunikasjonsutstyr, ifølge Svanidze. Kommunikasjonsministeren legger ikke skjul på at han personlig er en stor beundrer av Ericsson.

Moderne
Den eller de som tilbyr den gunstigste kombinasjonen av engangs lisensinnbetaling til statskassen, sammen med investeringsplaner og teknologivalg for framtidig utbygging, vil få oppdraget.

- Vi krever at det valgte selskapet skal anvende mest mulig moderne digital teknologi i utbyggingen. Teknologivalget vil bli vektlagt med 70 prosent når avgjørelsen treffes. De finansielle sidene kun 30 prosent, sier Svanidze.

I øyeblikket kjemper fem utenlandske finansinstitusjoner og rådgivningsselskaper om å være finansiell rådgiver i privatiseringsprosessen.

Verken mobilutbygging eller utenlandstrafikk inngår i privatiseringen. Mobil-utbyggingen blir allerede tatt hånd om av to GSM-operatører og en analog operatør. Fem internasjonale gateway-selskaper kjemper om den raskt voksende utenlandstrafikken.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.