– Det ligger stor påvirkningskraft i populære blogger, sier Stéphanie Bonnet til Dagens Næringsliv.

Bonnet jobber for pr-byrået Burson-Marsteller i London og Paris, og er i Norge for å fortelle pr-byråets norske kunder om betydningen av blogging.

Få med egne blogger
Over 30 millioner slike blogger er til nå opprettet verden over, og 13 prosent av Europas befolkning bidrar regelmessig i en eller annen forstand.

Med unntak for medier som Dagbladet, VG og Mandag Morgen, har svært få norske selskaper egne blogger.

– Selskaper kan ha blogger der en administrerende direktør eller andre skriver om bedriften og svarer kunder, eller de kan velge å bare ha interne blogger for bedriften. Men norske selskaper behøver ikke nødvendigvis å lage sin egen blogg. Det de imidlertid må gjøre, er å overvåke bloggere som skriver om selskapet deres. Ellers risikerer de store omdømmemessige tap og kan gå glipp av en ekstrem god mulighet til å komme i kontakt med sine brukere eller kunder, sier Bonnet.

Låste seg fast
Bloggere kan også sørge for at en liten krise eller klage kan vokse til et kjempeproblem for et selskaps omdømme. Et eksempel fra USA viser skrekkscenariet som gjør at bloggekspert Stéphanie Bonnet mener norske selskaper må overvåke hva som blir skrevet om dem på blogger.

Fra en klage på en sykkellås ble lagt ut 12. september på en blogg for sykkelinteresserte, tok det ni dager før produktet måtte trekkes tilbake. Klagen var at en sykkellås av typen Kryptonite kunne åpnes med en penn.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.