Boeing har i samarbeid med Airbus satt i gang et prosjekt for å installere rfid-brikker på flykomponenter med kort livsløp. Rfid er små databrikker som er iferd med å erstatte gammeldagse strekkoder. De kan inneholde mye mer informasjon, og leses av trådløst.

På flyet 7E7 Dreamliner har totalt 2.000 komponenter blitt utrustet med de små digitale merkelappene. Tester skjer også på en A380 Super Jumbo som skal ha 10.000 rfid-brikker, skriver ComputerSweden, som siterer IDG News.

Rask sjekk uten å åpne
Rfid Etikettene inneholder informasjon om komponenter, serienummer, produksjonskoder, produksjonsland, dato for installasjon og informasjon om tidligere inspeksjoner.

– Etikettene gjør det mulig for bakkebesetningen å sjekke hvor langt livsløp ulike deler har, uten at de skal behøve å åpne en masse paneler eller gjøre visuelle inspeksjoner, sier Kenneth Porad, programsjef for automatisert id hos Boeing, til IDG.

Siden jakten på feilkilder tidligere måtte gjøres manuelt kutter rfid-brikkene dermed tiden som brukes på inspeksjoner. Også risikoen for feilregistreringer reduseres siden komponentenes serienummer nå ikke skal skrives ned manuelt.

Effektiviseringstiltakene rundt komponenter skal gjøre at flyene blir stående minst mulig på bakken. Det igjen skal gi mindre forsinkelser.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.