Det er Statistisk sentralbyrås årlige utgivelse av undersøkelsen Norsk Mediebaromenter som viser at NRK har passert en tilsynelatende trist milepæl.

På en gjennomsnittsdag i fjor oppgir 49 prosent av de spurte at de så på NRK1. Samtidig kan den nye TV 2-sjefen lene seg tilfreds tilbake i tv-stolen i visshet om at 51 prosent av Norges befolkning sier de var innom kanalen på en gjennomsnittsdag i fjor.

Ingen panikk i NRK
Men i det store hvite huset på Marienlyst er ikke stemningen påfallende trykket.

- He he. Denne undersøkelsen kommer hvert år. Men vi tar definitivt disse tallene med knusende ro, sier medieforsker i NRK, Kristian Tolonen når dn.no viser til SSB-undersøkelsen.

NRK mener nemlig at spørreundersøkelsen som ligger til grunn for tallene ikke gir et helt riktig bilde av tv-tittter-vanene til folk.

- Statistisk sentralbyrå er jo liksom statistikkens mor. Men akkurat når det kommer til måling av tv-vaner er hele fjernsynsbransjen enige om at denne målemetoden ikke er den beste, sier Tolonen.

Husker TV 2 bedre
Alle norske tv-kanaler lener seg da faktisk også på en annen statistikk. Rundt om i norske hjem er det plassert elektroniske apparater som logger den faktiske bruken av tv-appratet. Denne statistikken viser at NRK1 fortsatt er Norges suverent mest sette tv-kanalen også i 2006.

- SSB sin måling viser hva folk tror de har sett på i løpet av en dag. Og kanskje på grunn av TV2s mer ensartede programprofil og sterke egenpromotering husker folk bedre at de har sett på TV2 enn NRK, sier Tolonen.

- Men det er ikke sant?

- TV-meter-målingene viser at 55 prosent av befolkningen er innom NRK en vanlig dag, mens 52 prosent er innom TV 2.

NRK suverent størst
I NRK Forskningen mener man dessuten at det mer interessant å se på det totale forbruket av tv enn hvor mange som er innom en kanal.

- Det handler litt om hvilken valuta man skal måle i. De fleste i fjernsynsbransjen er enige om at det er konsumet som teller. Altså både hvor mange og hvor lenge folk har sett på en kanal. Og i fjor hadde da NRK1 en markesandel på 39,9 prosent, mens TV 2 hadde 30,1 prosent, forteller NRKs medieforsker.

Les også om andre medievaner ifølge Norsk Mediebarometer:

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.