Norges Cycleforbund har økt medlemstallet fra 15.000 til 30.000 på fem år, men paradoksalt nok har ikke Vegvesenet noen særlig økning i sykkelbruken i samme periode. Ved noen steder tellepunkter er det faktisk færre syklister enn før. ifølge NRK.

Sparer seg til kvelds
– Folk jeg aldri har sett i nærheten av en sykkel og langt mindre på vei til jobb deltar i sykkelritt med gode resultater. Mange av dem kjører nok bil til jobb, og så sparer de seg til hardtrening på sykkel i marka om kvelden og i helgene, sier generalsekretær Rune Gjøs i Syklistenes Landsforening, til NRK

Se video: Satser livet for å spare sekunder:

Gjøs synes det er flott med Birken og har vært med i rittet selv, men han er ikke imponert over den daglige sykkelbruk.

- Skal være bekvemt
Professor Gunnar Breivik ved Norges Idrettshøgskole har følgende forkl#229 på at supermosjonistene svikter jobbsyklingen:

- Vi deler livet inn i sektorer, og treningssektoren er liksom en egen greie. Da skal man bli svett og da skal man bruke muskulaturen sin, men ellers skal man kjøre bil eller tog, ta heis og rulletrapper og man gjør det så bekvemt og lite anstrengende som mulig, sier Gunnar Breivik til NRK.

Les også: Sykkel det nye statussymbolet

- Bortkastet å trene veldig mye

Les flere treningssaker på DN Aktiv (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Kom i form og bli medlem av Flytsonen