Trening

Slår alarm om vintersykling

Lars Eftang sykler til og fra jobb selv om det er bikkjekaldt. Sykkelekspert Atle Kvålsvoll mener sykling i kulde har begrenset treningseffekt og kan være direkte skadelig

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Ti minusgrader og snø er ingen hindring for å ta treningsøkten på sykkel til og fra jobb. Det er først ved minus 15-20 det blir for kaldt, synes lege og vintersyklist Lars Eftang.

- Det er bare å sette seg på sykkelen og gjennomføre. Det er verst de første ti minuttene på morgenen som er litt stress, sier Eftang, som har Birkebeinertrippelen og Norseman som fremtidlige mål.

Mye utstyr
Han står klar klokken 7.45 med nøye planlagt bekledning og utstyr. Buff, lue, briller, ullgenser, polvotter og surfeshorts, piggdekk, rustfritt kjede og skikkelige lys.

På treningsbloggen Pulsblogg.no deler han sine tips for å kunne holde hjulene i gang gjennom vinter og minusgrader.

Kvålsvoll advarer
Atle Kvålsvoll, tidligere proffsyklist og Thor Hushovds personlige trener, advarer mot hard sykkeltrening i kalde temperaturer.

- I kaldere enn fem minusgrader får du ikke samme utbytte av sykkeltreningen. Temperaturen stopper muskulaturen for å jobbe og du blir lett kald og stiv, sier Kvålsvoll.

Han anbefaler innendørssykling de kaldest vintermånedene og mener at sykkeltrening i kulde er veldig tøft for immunforsvaret.

- Ved hard trening blir du svett i bakkene, og kjempekald etterpå. Da blir du lett syk, sier han, og legger til:

- På grunn av hastigheten blir du mye fortere nedkjølt enn ved jogging og ski, da du bruker hele kroppen.

Samtidig poengterer han at dersom du kompenserer med veldig mye klær mister du bevegelsen og blir statisk og stiv på sykkelen.

- Kan vintersykling være helsefarlig?

- Ja, beskytter du ikke knærne godt nok er de veldig utsatt for skader på grunn av kulden. Også fingre og ører er utsatt for forfrysninger.

Les også: Trening i kulde gir ekstra vekttap

Sliter ut sykkelen
Det er ikke bare syklisten, men også sykkelen, som trenger en annen behandling gjennom vinteren. Eftang anbefaler ikke å ta med den rådyre rittsykkelen ut i salt og grus. Vinterføre sliter mer på sykkelen, du bør ha piggdekk og rustfritt kjede, tipser han.

Atle Kvålsvoll legger til at selv om du har piggdekk må du kjøre med sikkerhetsmargin.

- Mange kjører akkurat som på sommeren og tenker ikke på at biler har lenger bremsestrekning om vinteren, sier han.

På vinterføre bruker Eftang 40-45 minutter på sykkel fra Oslo sentrum til jobben på Lørenskog. Det tar 35 minutter med bil.

- Nei, det er ikke galskap. Snarere tvert imot. Det er fornuftig, forsikrer han.

Les flere treningssaker på DN Aktiv

- Bøtelegg flere syklister

Vil bygge motorvei for syklister

Kom i form med Flytsonen

.
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Alle

Debatt 

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du registrerer deg med fullt navn. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør