Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Ole Morten Melgård
Ole Morten Melgård les mer

Trening

- BMI-kjøret er en ulykke

- Det er klart bedre å være fet og trent enn tynn og utrent, sier professor Steven Blair ved University of Carolina.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Blair har forsket på livsstilsykdommer siden 1984 og holdt onsdag foredrag under konferansen ”Exercise in Medicine ” ved NTNU i Trondheim.

Han er mektig lei av alt fokuset på BMI, og mener myndigheter og leger heller må vri oppmerksomheten over på de mange og store helsegevinstene av fysisk trening.

- BMI og alt snakket om fedme tar bort oppmerksomheten fra det som er viktig, nemlig å holde seg i god fysisk form. Det er en ren ulykke. Omfattende studier gjennom flere tiår viser at det er fysisk aktivitet som utgjør den store forskjellen, ikke om du har en BMI over eller under 25, sier Steven Blair til DN Aktiv etter sitt foredrag for forskerkolleger fra hele verden.

Les også: - Lavkarbo er bare for joggere

God form selv med 30 i BMI
- Våre studier viser at de som trener, men har en usunn livsstil ellers, lever lengre enn de som lever sunt uten å trene. Du kan være i utmerket god fysisk form selv om du har en BMI på 30, sier han.

Amerikaneren presenterte en rekke studier under konferansen som viser hvordan trening har direkte sammenheng med bedre helse og reduserer risikoen for å dø tidlig.

- Det er det samme om du snakker om hjerteslag, sukkersyke, brystkreft eller depresjoner. God fysisk aktivitet er den beste investeringen du kan gjøre, sier Blair.

 

150 min i uken
Han anbefaler 150 minutters moderat aktivitet per uke eller 75 minutter med høyintensitetstrening.

Studiene som Blair la frem i Trondheim viser at du får større helsegevinst når du går fra lav til medium aktivitet sammenlignet med fra medium til mye aktivitet.

Utnytt sosiale medier
- Det er en positiv nyhet for alle sofapoteter at formen blir så mye bedre bare man gjør litt trening, for eksempel tar noen raske spaserturer. Det er her helsemyndigheten må sette inn støtet, ikke ved å bombardere befolkningen med fedmetall og BMI, sier Steven Blair.

- Folk sier at de ikke har tid til å trene, men det stemmer jo ikke. Mange ser tv 4-5 timer per dag, og da har man også tid til 30 minutter med fysisk aktivitet, sier Blair.

- Hvordan løser vi dette?

- Det handler om å endre atferd. Jeg tror det er mye å vinne på å bruke sosiale medier. Det er jo der folk er i dag, sier Steven Blair.



Les flere treningssaker på DN Aktiv

Trening bedrer potensen

Knusende dom over lavkarbo

Kom i form med DN Aktivklubb

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Aktiv Trening
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Se video fra DN aktiv