- Noen bilister spytter når de kjører forbi. Andre knipser tente sigaretter eller kaster brusflasker eller ølbokser mot oss. Her om dagen var det en som pælma en svart søppelsekk som havnet i fanget mitt. Heldigvis veltet jeg ikke, sier Fredrik Wilmann til adresseavisen.

Han er sønn av Jostein Wilmann - en av Norges beste syklister gjennom tidene - og proffsyklist på laget Christina-Watches. Nå går trønderen hardt ut mot norske bilister.

– Dessverre er Norge det verste landet å trene i, sier Wilmann som i februar ble utsatt for en alvorlig ulykke og måtte ta treningsfri over to måneder.

- Det kan være vanskelig å forstå at vi kan holde ganske høy fart på sykkel. Med god vind kan vi ligge i 50 kilometer i timen. Når biler bremser opp foran oss, kan det oppstå farlige situasjoner, sier proffsyklisten.

Færre episoder i år
Rune Gjøs, generalsekretær i Syklistenes landsforening, sier fjoråret var preget av mange stygge episoder.

- Men vi merker en bedring i år faktisk. På samme tid i fjor var mailboksen min full av klager fra illsinte syklister. I år har jeg fått svært få, sier han til DN Aktiv.

Selv om Fredrik Wilman mener Norge er det verste landet å sykle i, har Gjøs tall på at dette ikke er riktig.

- I forhold til offentlige statistikker så er det kun Danmark og Sverige som har færre alvorlige ulykker mellom sykkel og bil. Men vi skal ikke underkjenne den opplevelsen mange sikkert har av at det er skummelt å sykle, sier Gjøs.

Begrenset veinett
Han påpeker at det er store regionale forskjeller. Oslo, Bergen og Trondheim er verst mener han.

- I og rundt disse byene er det et begrenset veinett, og det er fullt flere steder. Sjansen for konflikter er store. Det som skjer i Norge nå er at mange flere har begynt å trene på sykkel, og det merkes på de mest trafikkerte veiene.

Hvor skal man sykle?

- Det bør tilrettelegges mer for syklistene. Jeg snakker om dedikerte veinett, med brede skuldre og lavere fartsgrenser.

Les flere treningssaker på DN Aktiv

De råeste stedene å sykle

Leier ut sykkelråskinn verdt 34 000 kroner (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.