Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Geir Anders Rybakken Ørslien
Geir Anders Rybakken Ørslien les mer

Trening

Sykkelen som bryter alle grenser

Du kan faktisk bli straffet for å bruke den. Nå ønsker produsenten å få endret fartsgrensen.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Valencia/Oslo:

Designerne hos Specialized var usikre på om de ville utvikle noe så kjedelig som en elektrisk sykkel. Så bestemte de seg for å redefinere kategorien med verdens råeste jobbsykkel.

De er kanskje sykkelbransjens stygge andunger, men de elektriske syklene i ferd med å gjennomføre et hamskifte. Den kanskje mest sofistikerte nyheten er snart på vei til Norge, med premium prislapp og en ytelse som sprenger regelverket.

Som de eneste fra norsk presse var DN Aktiv til stede under verdenslanseringen av Specialized Turbo i Valencia. Der avduket gründeren Mike Sinyard – mannen som lanserte verdens første serieproduserte terrengsykkel i 1980 – selskapets mest kostbare nyvinning gjennom tidene:

En elektrisk sykkel som gir deg batteridrevet medvind helt opp til 45 km/t.

Tøyer grensen bevisst
Dermed overskrider nyheten både EUs og USAs fartsgrenser for elektriske sykler. Og Specialized gjør det med fullt overlegg.

- Vi mener EU-grensen på 25 km/t er foreldet. Moderne, lette hybridsykler kan greit dras opp til 25 på ren muskelkraft. Skal det være noe poeng å lage en elektrisk versjon, må den tilby en betydelig fartsfordel, hevder ingeniøren Jan Talavasek hos Specialized.

Det årlige salget av elsykler har forlengst passert millionen i Europa. I Nederland leveres nå 15% av alle nye sykler med et batteridrevet boost, og kjøperne blir stadig yngre. Men de aktive mosjonistene – Specializeds hovedmålgruppe – er fortsatt ikke interessert. Det samme gjelder det meste av den norske sykkelbransjen.

Med nærmere tre milliarder norske kroner i omsetning har selskapet fra Morgan Hill i California bare noen få giganter som Trek, Giant og Merida over seg i ligaen. Alle de andre store merkene har forlengst kommet på banen med elektriske sykler. Specialized er sent ute, men satser stort.

 

- Specialized handler om raske sykler. Alle i teamet elsker fart. Derfor bygget vi den elsykkelen vi selv ønsket oss. En elsykkel som kutter motorassistansen ved 25 km/t er ikke interessant for oss, understreker Talavasek.

Salgssuksess på kontinentet

I Norge er elsyklene fortsatt et sjeldent skue, men på kontinentet har salget forlengst tatt av.

De glade kjøperne orker ikke ankomme kontoret med klissvåt skjorterygg. Løsningen er batteridrevne elmotorer som gir deg ekstra watt i pedalene, så lenge du selv holder pedalene i gang. Det er fullt mulig å få treningsutbytte selv om du får et ekstra skyv. Men passerer du 25 km/t, kuttes strømmen.

Nå jobber Specialized aktivt for å endre reguleringsbestemmelsene i EU, slik Tyskland og Sveits allerede har åpnet for. Der gir et unntak godkjenning for såkalte super-elsykler som gir deg et fullt lovlig skyv opp til 45 km/t.

- I Tyskland har du dog ikke lov til å bruke dem i sykkelfeltene, men det er ok for oss. Dette er uansett et kjøretøy for bruk i trafikken. Og bor du i andre land, kan du enn så lenge registrere den som moped. Den leveres med skiltholder for setepinnen, sier ingeniøren med et bredt smil.

 

Lite volum, stor økning
Truls Gran er markedssjef hos Horten Sykkelsport, og allerede en elsykkelveteran i sykkelbransjen. Horten-selskapet har solgt elsykler fra Giant i åtte år. Gran tråkker selv ungene til barnehagen med elsykkel året rundt, med piggdekk og tilhenger og god fres opp bakkene.

I fjor tømte han lageret på 350 elsykler – nærmest uten markedsføring. I år regner Gran med å doble tallet. Giant har i alle år har samarbeidet tett med terreng-esset Rune Høydahl, og har her til lands så langt brukt markedskreftene sine på å vinne andeler for sine terreng- og racersykler.

- Samtidig ser vi at Giant solgte 35 000 elsykler i Tyskland bare i 2011. Det viser at potensialet er enormt. Og alle som prøver en av elsyklene våre her hjemme, blir kjapt veldig fascinert, konstaterer Truls Gran.

- Men like fullt: Vi ser at de fleste som er villige til å legge 15 000 kroner i en ny sykkel, de ender gjerne opp med en Birkenmodell.

Nå satser Horten Sykkelsport systematisk på å bygge opp elsykkel-kompetanse hos forhandlerne sine, forteller markedssjefen.

- Det er der forandringen må begynne. Folk vet ikke nok om hva elsykler kan gjøre med hverdagen deres. Det skal vi vise dem.

Som en jakthund på los
Tilbake i Valencia er det da ingen tvil om at Specializeds nye flaggskip sikter langt over volummarkedene. Med en anslått norsk pris på nærmere 45 000 kroner, er Turbo åpenbart ikke ment å bli noen storselger. Modellen skal markere teknologisk revir. Den oppgaven løses med solid ettertrykk.

Computeren på styreframspringet utveksler forøvrig all informasjon trådløst med batteriet, der styringsenheten er plassert. Batteriet er spesialutviklet av samme produsent som Apple benytter i sine laptoper, og er vintertestet året rundt i finsk sprengkulde.

 

- Vi er forut for vår tid
Mike Sinyard (63) startet Specialized i 1974, og kontrollerer fortsatt 81% av aksjene. Resten solgte han til taiwanske Merida for ti år siden. Han er ikke bekymret for at hans siste modell er ulovlig å bruke i såvel hans eget hjemland som det meste av Europa.

- Vi er forut for vår tid. Våre kunder fortjener en elsykkel som gir dem en reell fordel, og det gamle regelverket kommer til å endre seg. Når sant skal sies, sykler jeg på en Turbo-prototype hjemme i California.

- Og du er ennå ikke blitt stoppet av politiet?

- Det er det fine med dette integrerte batteriet, vet du. I trafikken kan ingen se at det er der.

Les flere saker på DN Aktiv

Proffsyklist slakter norske bilister

Tråkker til i Tour de Finance

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Aktiv Trening
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Se video fra DN aktiv