Lars Edvin Samnøy trener det norske juniorlandslaget i styrkeløft. Når han ikke trener, skriver han på sin masteroppgave i trening med strikk.

Sterkere med strikk

Strikken er et perfekt mobilt treningsstudio, og Norges beste styrke-utøvere bruker den aktivt. Her er landslagstrenerens fem beste øvelser.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

I et slitent treningslokale i Sande, dekorert med pokaler og tunge vekter, demonstrerer Lars Edvin Samnøy sine beste øvelser med strikk.

For ett år siden ble han landslagstrener for juniorlandslaget i styrkeløft som har hevdet seg med pallplasseringer i både EM og VM de siste årene. Når han ikke trener, skriver han på sin masteroppgave i trening med nettopp strikk.

– Strikker har den fantastiske fordelen at de gir naturlig flytende bevegelser som følger hele styrkekurven i muskulaturen, dessuten gir de mest motstand der muskelen er sterkest. I løpet av en øvelse varierer dessuten strikkens vektbelastning på muskulaturen med alt fra 5–15 kilo til 15–40 kilo, avhengig av elastisiteten. Du slipper med andre ord å ha et helt sett med ulike vekter. Perfekt å ta med seg når du er på reise og vil holde formen vedlike på hotellrom eller en lang flyreise, sier han.

Se video:



Eksplosiv styrke
Strikker er ikke bare en god erstatning når treningsstudioer ikke er tilgjengelige.

Masteroppgaven til Samnøy handler om effekten av strikktrening på utvikling av eksplosiv styrke.

– Konklusjonen er ikke klar ennå, men vi ser helt klart at trening med strikk har stor effekt på spesielt eksplosiv styrke. Etter trening med strikk klarer utøverne å løfte tyngre vekter med høyere hastighet, sier Lars Edvin Samnøy entusiastisk.

Eksplosiv styrke kan ikke overvurderes, og er viktig i de aller fleste idretter fra golf til langrenn, løping og fotball.

Se video:



Fleksibel bruk
Strikkene er ikke bare bokstavelig talt tøyelige, også bruken av dem gir fleksibilitet.

– Er du tung og utrent, kan strikkene brukes som avlastende støtte under for eksempel knebøy, eller til å øke belastningen ved å feste dem på en annen måte, sier han og demonstrerer hvordan øvelsen kan utføres.

Strikker kommer med ulik elastisitet og Samnøy anbefaler å begynne med en lett tøyelig strikk.

– Selv jeg, som er mer enn godt trent, bruker den letteste strikken med stor effekt. Siden kan du supplere med en hardere strikk, og du kan enten legge dem dobbelt eller knytte dem sammen for variasjon, avhengig av lengden på bevegelsesbanen du skal gjennomføre, sier han, og legger til at alle som sliter med skader bør konferere med fysioterapeut før de setter i gang med harde styrkeøvelser, sier Samnøy.

Se video:



Se video:



Se video: