- Det koster jo litt, men er virkelig verdt det, sier Anders Bjerkøe Rasch-Olsen (40).

Han har investert i trimrom hjemme i huset på Haslum i Bærum. Det gamle lille innendørs svømmebassenget skulle vekk. Veggene var råtne og fuktskadene så omfattende at totalrenovering var eneste utvei. Valget sto mellom trimrom, nytt basseng, eller utleiedel.

– Barna var veldig for nytt basseng. Vi slo fort fra oss utleiedel, så det ble vel en slags mellomting, sier Rasch-Olsen og viser frem boblebadet og badstuen i den ene enden av rommet.

I tillegg har han beholdt dybden i det gamle bassenget i motsatt ende, og dermed fått mulighet til å reise klatrevegg.

– Den er nesten fire og en halv meter på det høyeste og jeg skal skru opp knottene/takene slik at både barna kan leke seg, og kona og jeg kan trene klatring, sier han. Slanker lommeboken

 

Midt i rommet er et benkpress/knebøy-apparat, frivekter, romaskin, tredemølle, og et multifunksjonsapparat. Tilsammen har utstyret kostet ham rundt 40. 000 kroner.

– Men oppussingen rundt her tør jeg ikke tenke på en gang, skyter han inn.

Mye penger
Rasch-Olsen er ikke alene om å bygge trimrom om dagen. Tredemøllen er den store driveren i markedet. I tillegg har praktiske slynger og strikker vekket folks interesse for å svette mer i egen bolig.

Send oss bilde av ditt trimrom

- Trenden er å kjøpe mer enn ett treningsapparat, og mange legger treningsgulv i tillegg. Det er ikke lenger slik at man presser et apparat inn i en ledig krok i stuen, sier arbeidende styreformann i Sportsmaster, Paul Einar Borgen.

I 2011 hadde Sportsmaster en rekordomsetning i overkant av 42 millioner og et driftsresultat på 3,8 millioner. Veksten har vært formidabel siden etableringen i 2003.

De ivrigste kundene kan fort investere over 100.000 kroner på hjemmetrening.

– Vi har hatt en kunde som kjøpte utstyr til rundt 150.000 kroner til hytta og hjemmet. På hytta har vedkommende skiløyper rett utenfor døra og supre muligheter for å trene ute. Likevel vil man ha mulighet til å trene inne og hjemme. Det ser vi hos flere, sier Borgen.





Store vinduer og sterke farger
Før trente man i kjelleren. Nå er det i toppetasjen. Da Sats ble etablert for 16 år siden, var det vanlig med treningsrom i mørke kjellere. Når Sats ser etter lokaler nå, er det helst toppetasjer med svære vindusflater.

– Medlemmene vil ha friske lokaler og innbydende treningsrom. Det er viktig at det er lyst og er mye vinduer. Treningssentre blir bare flottere og flottere, sier Lars Einar Petterson kommunikasjonssjef i Sats.

 

Treningskjeden bruker oransje og knallrosa som sin signaturfarge. Dette skal etter sigende gi mer energi.

– Designprofilen er utviklet av et eget selskap. Vi gjør mye for å motivere medlemmer til å ønske å trene, sier han.

Ronny Pettersen er selger i Qicraft – Norges største leverandør av treningsutstyr til private og bedrifter. Selskapet leverer utstyr i høy prisklasse.

– Vi har flere kunder som bruker alt fra 300.000 til en million kroner bare i utstyr, sier han.

Flere får designet eget trimrom av arkitekter som igjen tar kontakt med Pettersen.

– Nå skal trimrommet plasseres slik at man får naturlig dagslys. Store panoramavinduer, og farger som virker motiverende for å trene.

 

Motiverende
Hjemme på Haslum hos Rasch-Olsen er husets treningsavdeling tatt godt imot.– I stedet for å se nyhetene fra sofaen, tar jeg det mens jeg løper på mølla. Det er utrolig bra. Og jeg tør påstå at rommet får hele familien i mer aktivitet.

– Medlemskap på et senter gjør ikke samme nytten altså?

– Nei, dette er mer motiverende. Det er utrolig enkelt, og det koster ingenting. Jeg blir mer motivert til å trene.

Før stuet familiefaren et par apparater i kjelleren, men der likte han ikke å svette og slite.

– Det ble for mørkt, dystert og fort rotete. Nå får vi flott lys inn fra alle vinduene i taket og rommet føles åpent og behagelig. Det hjelper også når man skal trene, sier Rasch-Olsen som i snitt har fire økter i uken.

– Jeg liker kombinasjonsøkter med styrke og utholdenhet, og det er det lett å få til her, sier han.

Vis oss ditt trimrom!

Les flere saker på DN Aktiv(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.