Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Thomas Haugersveen
Thomas Haugersveen les mer

Trening

Derfor er langrenn en overlegen mosjonsform

Svenske forskere har undersøkt gamle skiløperes helse. Resultatene bør få deg på ski i helgen.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Konklusjonene i en studie nylig publisert i Journal of Applied Physiology kommer nok ikke som en overraskelse på noen: To grupper med menn på over 80 år med god helse ble satt opp mot hverandre og testet hardt fysisk. Den ene gruppen besto av veteranskiløpere som hadde gått på ski hele livet og fortsatt holdt på, mens den andre gruppen besto av friske og sunne 80-åringer som holdt på med normal mosjon for alderen. Skiløpernes form var best.

Det er imidlertid den enorme formforskjellen som overrasket forskerne. Ikke bare hadde skiløperne dobbelt så god kardiovaskulær – og muskulær kondisjon som den ikke-aktive gruppen, skiløperne slo også knockout på formen til jevngamle tidligere utholdenhetsutøvere innen andre idretter fra tidligere studier. Langrenn gir altså en form for mosjon som ingen andre aktiviteter kan gi, mener studieforfatterne.

 

«Så vidt oss bekjent er oksygenopptaket til denne gruppen med veteranskiløpere (rundt 40 ml/kg/min) det høyeste som noen gang er registrert hos menn mellom 80 og 90 år, og kan sammenlignes med snittet hos 40-åringer. Den overlegne helseprofilen er forbundet med lavere risiko for uførhet og død», skriver forskerne i sammendraget.

Stor fordel
Fysiologiprofessor Per Tesch ved Karolinska institutet i Stockholm ledet studien fra svensk side. Han mener alle som lærer seg å like langrenn i ungdomsårene har en stor fordel senere i livet.

– Å begynne tidlig og fortsette hele livet innebærer at man lærer seg god teknikk fra begynnelsen av, og dermed får bedre treningseffekt hele livet. Kroppen lærer seg hvordan det kjennes å trene hardt og ta seg ut og forbrenner kalorier, sier professoren.

Livslang mosjon svekker risikoen for høyt blodtrykk, hjerteinfarkt, overvekt og diabetes. Skjelettmuskulaturen og hjertets kondisjon spiller en stor rolle for helsen. Langrenn er overlegen som mosjonsform, sier Per Tesch.

– Langrenn aktiverer store muskelgrupper i hele kroppen og er samtidig skånsomt for ledd og leddstrukturer.

– Hva med de andre mosjonsaktivitetene?

– Løping er god kondisjonstrening, men er ikke skånsomt mot knær og hofteledd. Svømming er skånsomt mot ledd, men krever meget god teknikk for å få like god kondisjonseffekt, og man bruker relativt små muskelgrupper. Sykling i høyt tempo er effektivt, men mindre muskelgrupper involveres enn i langrenn og det krever mer anstrengelse for å få samme gode effekt på utholdenheten. Roing er en flott aktivitet der man bruker store muskelgrupper og gir god hjerteeffekt. Men man må ha god balanse og teknikk.

Viktig overkropp
Den store forskjellen mellom langrenn og andre former for utholdenhetstrening er at overkroppen spiller en stor rolle. Med alderen svinner musklene bort, men som vist i en lang rekke nasjonale og internasjonale studier så kan både styrke- og utholdenhetstrening gi svært gode resultater for eldre. Det er kondisjonen i overkroppsmusklene forsker ved NTNU Øyvind Sandbakk mener langrennsløpere nyter godt av – også i et helseperspektiv.

– Jo større andel av kroppen som har god utholdenhetskapasitet dess bedre er det. Et hjerte med god pumpekapasitet og godt trente muskler med god evne til å ta opp oksygen er viktig. Folk flest er godt trent i bena, men glemmer overkroppen, sier Sandbakk.

Han har gjort en rekke studier på norske skiløpere og funnet ut at overkroppen har et enormt potensial til å tilpasse seg. Spesielt er det kvinnelige skiløpere som har mest å hente på utholdenhetskapasitet fra rumpa og opp. Potensialet er enda større hos mosjonister enn eliteløpere, og man bør huske å trene overkroppen, sier Sandbakk.

– I et større helseperspektiv skal nok kvinner være mer våkne på dette. Menn bruker overkroppen i større grad, og har bedre utviklet styrke og utholdenhet der. Men dette gjelder alle, og som mine svenske kollegaer har vist så gir dette enorme utslag spesielt når man blir gammel.

Ta i – hele tiden
Han har ett godt tips til alle som går på ski og som ønsker god generell helse: Vær aktiv med overkroppen på tur, ikke bare bruk stavene som støttepinner.

– Langrenn er unikt. Man får en total treningsopplevelse når man går i kupert terreng. Men da må man også ta i både utfor, bortover og oppover.

Les også:

Bak stjernene i Lahti-VM står det 200 løpere som ikke nådde opp: - Et brutalt nivå  

Skiforbundet sikret 49 årlige millioner mens dopingsaken ble holdt skjult  

Skidagene smelter bort  

 

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Aktiv Trening
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Se video fra DN aktiv