Det holder ikke lenger med noen uker på hytta eller en uke i Syden. Nå skal alle krysse polene eller klatre til verdens høyeste fjelltopper.

- Vi har opplevd voldsom vekst de siste årene, sier daglig leder Trygve Sunde Kolderup i Hvitserk.

Selskapet, som spesialiserer seg på mer ekstreme reiser og opplevelsesreiser, har nesten doblet omsetningen på to år. De hadde en omsetning på nærmere 34 millioner kroner i fjor. Opp fra drøye 28 millioner i 2011 og 19 millioner i 2010.

Satser høyt
Nå rigger de til ytterligere vekst, flytter til større lokaler og får nye nettsider. I tillegg satser de høyt. Våren 2015 arrangerer selskapet tur til verdens høyeste fjell.

- Vi er den første norske turoperatøren som arrangerer en slik tur til Mount Everest. Vi skal ha de tøffeste turene på programmet vårt, selv om det er turer som passer for veldig få, sier Sunde Kolderup.

Han kan allerede fortelle om interesse rundt ekspedisjonen. At turen blir fylt tviler han heller ikke på.

- Omsetningen vår øker videre, men takten er litt lavere enn det den har vært før, sier Sunde Kolderup.

Han anslår en omsetning på 36 millioner kroner innen året er omme. Rundt halvparten av omsetningen kommer fra mellom 50-60 turer og ekspedisjoner med norsk guide. Resten av omsetningen kommer fra turer hvor familier eller vennegjenger vil ha skreddersydde reiser.

- Folk vil på safari, eller en fjelltopp på egenhånd, og reiser da gjennom oss, men med våre lokale samarbeidspartnere i utlandet.

Ifølge Sunde Kolderup ønsker nordmenn nye og utfordrende opplevelser.

- Folk har reist veldig mye, og søker seg lenger bort. De vil utfordre seg selv og gjøre noe annet, sier han.

Les også: Syv kontinenter – syv fjell

Tid er en utfordring
Sunde Kolderup mener mye av årsaken til selskapets vekst er kutt i antall dager på flere av reisene.

- En del av turene våre har blitt kortere. Før hadde vi veldig mange lange turer, og selv om nordmenn har veldig mye penger og råd til å være med på lange og dyre turer, så har de ikke tid til det, sier han.

- Vi har vært arbeidsgivernes skrekk fordi man ikke kan ta godt betalte folk ut av jobb i tre uker i oktober eller mars, sier Sunde Kolderup.

Etter at selskapet endret på reisenes varighet har de merket økt pågang.

- De kortere turene slår an. Det som solgte bra for lenge siden, med en 24 dagers tur i Bhutan for eksempel, det funker ikke nå lenger. Nå deler man det opp i to, og reiser heller to ganger og er borte kortere, sier han.

Les også: Her er shippingadvokaten på verdens høyeste fjell

 

Krona på topp
Den sterke kronekursen har også bidratt positivt for selskapet.

- Vi er heldige som nyter godt av en periode hvor dollaren har vært lav. Vi får penger inn i norske kroner og ut i dollar, sier Sunde Kolderup.

Det har gjort at selskapets turer har kunnet selges billigere. Flere turer til lavere pris har ført til flere deltakere. Derfor har selskapet kunnet nyte godt av at marginene har vært på deres side.

- Det er små marginer i denne bransjen, men man har kunnet tjene noen få prosent på at dollaren har vært god for oss. Alle som jobber i vår bransje har hatt gode tider, så om vi ikke hadde klart å tjene penger de siste årene, så hadde vi måtte endre ganske fundamentale ting med driften vår.

Sunde Kolderup mener det vil det bli en utfordring om dollaren skulle øke kraftig.

- Om kursen skulle stige veldig, vil turene bli dyrere og det vil bli vanskeligere å fylle dem, sier han.

 

Topper prisen
Men prisen på turen til Mount Everest kommer til å ha en prislapp på flere hundre tusen kroner uansett valutakurs. Totalpris er foreløpig ikke satt.

- Vi starter med å finne de premissene vi må ha for å klare å levere denne turen bra. Koster det 300.000 kroner, så koster det det, og koster det 400.000 kroner, så gjør det det, sier Sunde Kolderup.

Med god norsk økonomi og eventyrlystne nordmenn, kan dere be om hva som helst?

- På en slik tur konkurrerer vi overhodet ikke på pris, men på at vi skal levere et ekstra godt kvalitetsprodukt som blir veldig bra, sier Sunde Kolderup.

Han tror markedet i Norge er stort nok til å gjennomføre turen til toppen av verdens høyeste fjell.

- Vi har hatt mange gjester som har vært med oss på høye topper tidligere. Disse er helt klart i målgruppen nå. Vi ser en trend at folk søker seg videre, lengre ut og høyere. Blant annet har vi hatt fjellturer i Himalaya som vi før bare hadde vært annet år, men som vi nå kan arrangere hvert år på grunn av pågangen, sier han.

Det har aldri vært så mange turoperatører i Norge, som holder på med den type turisme, som nå, mener Sunde Kolderup.

Kommer markedet til å fortsette å vokse?

- Det er et velferdsfenomen, så man vil sikkert merke det litt om vi får mye dårligere økonomi eller renten settes kraftig opp. Dette er jo noe som prioriteres opp mot andre ting, så vi sier at det finnes mange konkurrenter, men de heter også "nytt bad" eller "ny bil", like mye som de andre turoperatørene.

Les flere saker på DN Aktiv

Ekspedisjonsiveren sprenger alle grenser

- De vet ikke hvor de skal

Sveitser til topps i knallhard Norseman (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.