Ifjor omtalte DN turistsatsingen Norway Home Of Skiing (NHOS). Et samarbeid mellom skidestinasjonene Geilo, Hemsedal og Beitostølen som skulle fly charterturister fra UK og Tyskland til Fagernes.

Ifølge klimarapporter som viser en temperaturøkning på fire grader innen slutten av dette århundret, vil Norge være en av få europeiske destinasjoner med snøgaranti, og Fagernes med destinasjoner på 900 meter over havet er et attraktivt alternativ. Et år etter at de første charterturistene landet på Leirin flyplass i Fagernes kan samarbeidet imidlertid være over.

Møtte transportkomiteen

Det er regjeringsforslaget om å droppe det statlige tilskuddet på 10 millioner kroner, til rutetrafikken mellom Leirin og Gardermoen etter 2016 som kan bety slutten på samarbeidet. Onsdag var Atle Hovi fra Beitostølen Resort, Andreas Smith-Erichsen fra Skistar Hemsedal, Bjørn B. Jacobsen og prosjektansatt business manager i NHOS, Trevor DeVillers i Oslo for et møte med representanter fra Høyre og Frp, for å legge frem sine argumenter mot fjerningen av tilskuddet.

Regjeringen vil kutte det statlige tilskuddet til rutetrafikk mellom Gardermoen og Fagernes lufthavn Leirin.
Regjeringen vil kutte det statlige tilskuddet til rutetrafikk mellom Gardermoen og Fagernes lufthavn Leirin. (Foto: Avinor)
– Legges flyplassen brakk står vi uten alternativ. I dag flyr vi turistene direkte fra Gatwick til Leirin på to timer. Hvis reisetiden overstiger fire timer blir det for langt til at de velger våre destinasjoner, sier Bjørn B. Jacobsen som er engasjert som PR-ansvarlig for NHOS.

En millioner kroner per fly

Ifølge representantene fra NHOS vil nedleggelse bety tilbakegang for turistnæringen i Hemsedal, Beitostølen og Geilo. Til tross for at briter og tyskere kun utgjorde fem prosent av turistene i 2014, bidrar de ifølge Trevor DeVillers i langt større grad økonomisk enn de norske.

– Vi har regnet på at hvert charterfly med skiturister legger igjen en million kroner til turistnæringen. Britiske og tyske turister låner alt utstyret, blir i en uke foran en langhelg, og deltar på skikurs. Dermed legger de igjen mer penger enn de norske skituristene som har eget utstyr, kan å gå på ski og bare blir en langhelg, sier DeVillers.

– Dette chartersamarbeidet bidrar jo til å øke flytrafikken og dermed C02-utslippene, som bidrar til den globale oppvarmingen. Hva tenker dere om det?

–Det er viktig å tenke på klimasituasjonen, men vi trenger et levebrød, og hvis vi legger opp til å reise så effektivt som mulig, med fulle fly, kan det bidra til å holde utslippene nede, sier Smith-Erichsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.