Selv om fredagsbirken gikk med snøvær, solformørkelse og kladdeføre, vil de aller fleste huske årets Birkebeinerrenn som en idyllisk opplevelse. Lørdag slo værgudene til med påskesol og drømmeføre. På toppen av det var Slottet, Stortinget og langrennslandslaget representert. Side om side med bønder og næringslivsledere slet de seg gjennom det historiske rennet til minne om Birkebeinerne.

Arrangørene kunne ikke bedt om et bedre scenario etter fjor­årets avlysning.

Større frafallsprosent

I alt 10.660 deltagere fra over 30 nasjoner gikk i år den historiske traseen over fjellet mellom Rena og Lillehammer. I underkant av 13.000 var påmeldt. Det er 3000 færre enn maks antall deltagere, og hva arrangørene hadde håpet på. Fjorårets avlysning som følge av dårlig vær, førte til massiv kritikk fra medier og frustrerte birkebeinere.

Ett av tiltakene for å unngå lignende scenario var opprettelse av alternativ uværstrasé, og dermed garanti for gjennomføring av arrangementet. Frafallsprosenten endte likevel på 17 prosent. Det er tre prosentpoeng høyere enn i 2008, året etter avlysningen i 2007. Nå gjenstår det å se om helgens suksess med sol, kjendiser, rekordtider og fornøyde deltagere vil gi en positiv effekt på neste års arrangement.

To uker før rennet ble det klart at kronprins Haakon stilte til start. Bare noen dager før arrangementet rant det på med påmeldinger fra langrennslandslaget, hvor det ble annonsert at blant andre Therese Johaug og Martin Johnsrud Sundby skulle gå. Daglig leder for Birken as, Jo Gunnar Ellevold, avviser at det er en del av strategien å få kjente personer til start.

– Det har vi ikke noe med. De har kommet av seg selv, sier han.

I tillegg til landslagsutøverne og kronprinsen, var stortings­politikere som Jonas Gahr Støre (Ap) og Abid Raja (V) representert i helgens renn. Det lot likevel ikke til at det hadde nevneverdig effekt for årets påmelding som holdt seg stabilt på i underkant av 13.000 siden februar i år.

Reduserte utgiftene

Færre deltagere betyr mindre inntekter, men det bidrar også til å redusere utgiftene, forteller Ellevold. Det påvirker naturlig nok inntektene.

Jo Gunnar Ellevold, daglig leder Birken as og Randi Bolstad, informasjonsansvarlig på Birken var svært fornøyd med årets Birkebeiner renn, selv med færre deltagere.
Jo Gunnar Ellevold, daglig leder Birken as og Randi Bolstad, informasjonsansvarlig på Birken var svært fornøyd med årets Birkebeiner renn, selv med færre deltagere. (Foto: Hampus Lundgren)
– Det er et enkelt regnestykke, du kan gange deltageravgiften med 3000. Det blir 3,6 millioner i tapte inntekter, sier Ellevold.

Forhåndspåmelding kostet i år 1230 kroner, mens det fra 1. februar økte til 1400 kroner, og etteranmelding kostet 1500 kroner. Til tross tapte inntekter, hevder Ellevold at de ikke har gjort noen sparetiltak bortsett fra dem som har kommet som følge av mindre deltagere.

– Vi tok høyde for 16.000 deltagere og med 13.000 deltagere medførte det en reduksjon på i underkant av 20 prosent, i busser og en del variable kostnader som vi har knyttet til arrangementet.

– I januar sa du i et intervju med DN at du var helt sikker på at det ble fylt opp, hva var det som gjorde at du trodde det skulle bli det?

– Jeg trodde det var flere utøvere som satt på gjerdet og ville se an formen og kanskje været inntil ti dager en uke før. De aller fleste som har gått i år meldte seg på i god tid. I størrelsesorden kom det inn cirka 1000 påmeldinger etter jul, forteller Ellevold.

Førstelektor Karl-Fredrik Tangen ved Markedshøyskolen mener folks dårlige risikovurdering kan komme Birken til gode neste år.

– Folk foretar en anekdotisk risikovurdering, det er det Norsk Tipping baserer seg på. Noen har vunnet.

Skyts mot næringslivsaviser

– Vi glemmer fort?

– Vi finner ikke ut om Norwegian har fått bedre eller dårligere omdømme før den konkrete saken er borte. Saker som blåses veldig opp har en kortsiktig betydning for hvordan folk tenker, og overskygger mer den gradvise utviklingen. Årets arrangement vil nok bidra til å viske ut minnet om 2014 for Birkendeltagernes vedkommende, sier Tangen og legger til at Birken med fordel kan jobbe med å rette opp inntrykket av at Birken er en plattform for næringslivsledere å vise seg frem på.

– Hvordan da?

– Som for eksempel å ikke latt DN og E24 skrive de evinnelige treningsprogrammene.

– Det kan vel ikke de styre?

– Nei, men de kan ta mer grep for å styre hvilke fortellinger som er mest fremtredende, sier Tangen og forklarer.

– Birken må jobbe for å vise frem mediehistoriene som viser at arrangementet er en klasseoverskridende årlig folkefest. Næringslivspressens voldsomme Birken-dekning gjør arrangementet til en næringslivscatwalk som får alle deltagerne til å se ut om de går fordi de gjerne skulle vært noe stort i næringslivet. Det vil ikke lærerne og sykepleierne ha på seg.

 

Les også: De raskeste opp Dølfjellet og "sluttkjørt-bakken"

 
Støre brakk staven

-Jeg kom inn ett minutt bak Johaug  

 

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.