2014 ble et kjempeår for den spesialiserte sportsutstyrskjeden Løplabbet med 11,3 prosent omsetningsøkning og mer enn dobling av resultatet. Rundt 75 prosent av inntekten stammer fra skosalg, og veksten blir neppe like stor i år.

– Vi ser ut til å ligge på samme nivå som for fjoråret. I 2015 har det vært to måneder mer vinter enn ifjor, men det vi ser er at løpesko selger stabilt, klær går det mer av selv om konkurransen er tøff og pulsklokkesalget faller. Ifjor hadde vi mange nyheter innen pulsklokker som vi var alene om, men alt i alt er vi rimelig fornøyd med utviklingen, sier daglig leder Tor Fauske.

Vil ha flere butikker

Løplabbet har ni egne butikker og tre franchisefilialer, og er spredt fra Trondheim til Kristiansand. Tallene til Løplabbet as omfatter kun de egeneide butikkene, og stoppet på 80,8 millioner kroner ifjor.

– Løplabbet har ikke etablert nye butikker hverken i år eller ifjor. Vi har nådd en grense administrativt, og det er også utfordrende å finne gode lokaler. Men det kan komme flere butikker allerede neste år.

– Når passerer dere 100 millioner?

– Det tar nok noen år for Løplabbet as, men inkludert franchise-butikkene håper vi å bikke 100 millioner allerede i år. Det blir tøft. Med en fin og mild høst kan det gå, sier Tor Fauske.

Tar ut millionutbytte

Sportsutstyrsbransjen meldte tidligere i år om en salgsvekst på 11,4 prosent målt for første kvartal i år. Langrenn var en av kategoriene med høyest vekst, og bransjen omsatte for vel tre milliarder kroner i årets tre første måneder.

– I motsetning til andre i sportsbransjen vil vi ha lite snø og gode løpeforhold, så der går vi mot strømmen. Bransjen ellers er veldig avhengig av vinteren, sier daglig leder Tor Fauske i Løplabbet.

Ifjor ble det er overskudd på 5,3 millioner kroner før skatt, og eierne Plesnergruppen as og Fauske tok ut 1,1 millioner kroner i utbytte.

– Vi er nok flinkere til å selge sko enn andre produkter, og konkurrentene er imponert over skosalget og ikke så imponert over hva vi omsetter av tilbehør. Vi kan bli flinkere til å få folk til å handle andre varer også, forteller Fauske.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.