– Fra vi startet og frem til i dag er det kommet 50 prosent flere treningssentre inn i bransjen. Det tror jeg hverken vi eller noen av de andre kjedene hadde forutsett, sier administrerende direktør i Fitness Group Nordic AS, Morten Hellevang.

Gruppen som omfatter treningssenterkjeden Evo har gått med røde tall siden lanseringen i 2010. Kutt i arbeidsstokken, oppjustering av medlemspriser og en ny allianse med europeisk luksuskjede er tiltak for å få plusstegn i regnskapet.

Ifølge den sist tilgjengelige rapporten fra Virke Trening, var det per 1. oktober 2014 registrert 984 treningssentre i Norge. Antallet treningskjeder er i vekst, men fortsatt er enkelt­stående sentre i overtall, med 52,4 prosent. Bransjen omsatte i 2013 samlet for 4,6 milliarder kroner ifølge rapporten og oppnådde i gjennomsnitt en driftsmargin på 4,4 prosent, ned 0,3 prosentpoeng fra året før. Kampen om kundene er hard, og lønnsom­heten i bransjen har vært dalende.

Kuttet mellomlederstillinger

En ny rapport om trenings­markedet kommer først i oktober. Direktør Anne ­Thidemann i Virke trening tror ikke bildet vil endres vesentlig i den.

– Det ser ut til at tallet for antall sentre vil ligge noe over fjoråret. Men konkurransen er tøff, så lønnsomheten er fortsatt under press, sier hun.

Med en forretningsmodell basert på lave priser, knapp bemanning og romslige lokaler, lanserte Evo sitt første senter i 2010. Bertel O. Steen-arving Marius Steen er blant investorene, i tillegg har Christian Thommessen, Morten Nordvold, Kim Jordsjø og Grethe Wittenberg Meier eierposter i kjeden.

Produktsjef og personlig trener Henning Holm (til venstre) og administrerende direktør Morten Hellevang i Evo fitness på senteret i Oscars­gate i Oslo.
Produktsjef og personlig trener Henning Holm (til venstre) og administrerende direktør Morten Hellevang i Evo fitness på senteret i Oscars­gate i Oslo. (Foto: Adrian Nielsen)
Hittil har overskuddet latt vente på seg, og siden 2009 har eierselskapet Fitness Nordic Group ifølge regnskapene notert rundt 85 millioner kroner i minus før skatt.

– Regnskapet 2014 er belastet med betydelige beløp relatert til omstillingskostnader og slutt­­­­­­­­pakker, sier Hellevang, som hevder at prisjusteringen har betalt seg.

I tillegg til å skrelle vekk fem årsverk på mellomledernivå, økte Evo ifjor medlemsavgiften fra 295 til 349 kroner i måneden. Likevel endte selskapet opp med 20,4 millioner kroner i underskudd.

– Vi tapte endel kunder, men regnestykket som sådan går i pluss, så det har vært en fornuftig ting å gjøre for oss. Vi har tjent mer enn vi har tapt, konkluderer han.

Vil samarbeide med britene

Nå inngår Evo et samarbeid med den britiske treningssenterkjeden Holmes Place. Hellevang vil ikke gå ut i detaljer om den finansielle avtalen med Holmes, men i korte trekk innebærer den at Holmes overtar rettighetene til Evo for europeisk utrulling, med unntak av Norden og Baltikum.

Grunnlegger Allan Fisher sa i en pressemelding da nyheten ble kjent at han har sansen for Evos forretningsmodell.

Sentrene skal i første omgang opprettes i Sveits, Tyskland og Østerrike og vil få navnet Evo. Avtalen omfatter ifølge Hellevang gode innkjøpspriser på utstyr, samt samarbeid om utvikling av produkt og teknologi.

Hellevang har også sansen for prisstrategien til Holmes.

– De er blant annet opptatt av å legge prispunktet høyt, fordi det er lettere å senke prisen enn å øke den, forklarer Hellevang.

I den nye alliansen skal Evo etableres som en spesialisert kjede under Holmes i Europa. Medlemsprisen på det første senteret, som åpnet i Genève i mars i år, er på 69 sveitsiske franc, cirka 599 norske kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.