Enjoy Sport as har det norske agenturet på 2xu, og opplevde en økning i omsetningen på 45 millioner kroner fra 2013 til 120 millioner i 2014.

Ifølge daglig leder Kim Andersen forventer de en ytterligere økning på 20 prosent i 2015. I tillegg til kompresjonstøy fører 2xu triatlonutstyr og våtdrakter. Andersen vil ikke gi noen isolerte tall på salget av kompresjonstøy, men bekrefter at det står for den største andelen av salget.

Administrerende direktør i Sportsbransjen, Bård Kristiansen har ikke tall på salget av kompresjonstøy, men bekrefter at det er i kraftig vekst.

– Vi ser at for mange er ikke dette bare et treningsplagg, men kompresjonstøy har også blitt mote, påpeker han.

Flere merker

2xu-konkurrenten Skins har hittil utgjort en liten trussel mot 2xus posisjon, og landet ifjor på en omsetning på 6,5 millioner kroner.

– Jeg synes det er blitt et motebrand, og det er kjipt at de har fått så store markedsandeler. Det er de vi jakter på, sier nyansatt daglig leder i Svea Norge, Johan Birgersson, som han ansvaret for Skins i Norge.

Fra stillingen som markedsansvarlig i Chrisco tar Birgersson nå med seg det australske merket over til Svea og har ambisjoner om å mer enn firedoble salget i Norge.

2xu frykter likevel ikke konkurransen, hverken fra Skins eller andre.

– Vi registrerer at det er en del nye aktører på vei inn i markedet, og det er positivt, da blir det økt fokus på kompresjonstøy sier Andersen.

Ifølge Johan Birgersson virker kompresjonstøy positivt på flere måter.

– Det hjelper til for økt blodsirkulasjon så du trener hardere og lengre, og så hjelper det å restituere, og bidrar til at muskelen sitter fast så man bruker mindre energi på å dra musklene i riktig posisjon,

– Er det noe dere bruker aktivt i markedsføringen?

– Både og, vi brukte det mye i begynnelsen, men folk blir skeptiske når de hører det, og overbevist når de får prøvd. Det koster jo 1000 kroner og oppover, sier Birgersson.

Høyskolelektor ved institutt for markedsføring ved BI, Pål Silseth, tror det handler om god markedsføring.

Dyrt er bra

– Nordmenn er villige til å bruke mye penger på sportsutstyr, sier han.

Sterke merkevarer har den effekten at kundene er villige til å betale mer.

– Hvis merket er viktig for kunden, har en stor logo en forsterkende effekt. Det blir som med dyrt flaskevann, folk hadde jo ikke betalt 40 kroner for vann hvis det ikke hadde vært for at flasken og logoen signaliserte at dette er dyrt.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.