Det australske livsforsikringsselskapet MLC gir ti prosent rabatt på livsforsikring - dersom de får innsyn i kunders personlige helseopplysninger via en aktivitetsklokke.

Det skriver nettstedet IOT Journal.

I tillegg til å bære aktivitetsklokken i minst 18 timer i døgnet, må kundene oppfylle ulike helsekrav som forsikringsselskapet har utformet for å få rabatten.

Målene innebærer blant annet å trene én time eller gå minst 10.000 skritt hver dag, tilsvarerende mellom seks og åtte kilometer.

Kundene må også sove mellom syv og ni timer hver natt og ha en gjennomsnittlig hvilepuls på under 85 slag i minuttet.

Ifølge selskapets hjemmeside samler kundene poeng i 160 dager, før de eventuelt blir premiert med fem prosent rabatt. Hvis de også når målene de neste 160 dagene, har de opparbeidet seg den maksimale rabatten på ti prosent, fremgår det.

Informasjonsdirektør Jon Berge i forsikringsselskapet If i Norge.
Informasjonsdirektør Jon Berge i forsikringsselskapet If i Norge. (Foto: Privat)

Ser ikke nytten

MLC er det første selskapet i sitt slag til å tilby denne løsningen på det australske markedet, ifølge Financial Review. Informasjonsdirektør Jon Berge i forsikringsselskapet If i Norge er allerede kjent med konseptet.

– Det finnes et uendelig antall forsikringsselskaper i Storbritannia, Australia og USA som tilbyr ulike varianter av dette, sier han til DN.

Aktivitetsmålere er imidlertid ikke en løsning If ønsker å benytte seg av, forklarer Berge.

– Folks forsikringsbehov endrer seg veldig, men vi har ingen konkrete vurderinger om å innhente mer helseinformasjon. Det vi innhenter må ha nytteverdi, og det er det ikke sikkert at dette har - verken for oss eller kundene, mener Berge.

– Vil ikke en prisrabatt bidra til å gjøre kundene mer aktive?

– Kanskje, men samtidig må det settes igang et stort kontrollregime. Det er ikke sikkert at det ville være så effektivt, fastholder han.

Berge legger til at en slik ordning sannsynligvis heller ikke vil appellere til de fleste kunder.

– Ofte er det slik at dem som er friskest og trener mest, også er mest interessert i slike ting, sier Berge.

Informasjonsdirektør Øystein Thoresen i Gjensidige.
Informasjonsdirektør Øystein Thoresen i Gjensidige. (Foto: Gorm K. Gaare)

– Interessant

Informasjonsdirektør Øystein Thoresen i forsikringsselskapet Gjensidige mener utviklingen er interessant. Han har ikke hørt om ordningen til det Australske selskapet tidligere.

– For vår del har vi ikke tenkt på dette. Men når du først nevner det, er dette ikke nødvendigvis negativt. Jeg synes det er et godt eksempel på at bransjen vi er en del av stadig finner på nye ting, sier Thoresen.

Han ser imidlertid noen barrierer knyttet til å ha en slik ordning i Norge.

– I Norge er vi ikke i nærheten av dette. Det høres interessant ut, men den samme problemstillingen som alltid dukker opp: bruk av personopplysninger. Én ting er at kunden er villig til å gå med klokken og gi fra seg dataene. Men jeg vet ikke om myndighetene vil være så glad for det, sier Thoresen.

Direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet.
Direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet. (Foto: Hampus Lundgren)

– Kommer feil ut

Direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet er skeptisk til ordningen.

Han mener det utløser både etiske og juridiske problemstillinger når et livsforsikringsselskap utstyrer kundene med en aktivitetsmåler.

– Jeg ser fristelsen som kan komme ved at du kan beregne risiko mer nøyaktig og gi kundene rabatt for å være aktive. Å være aktiv reduserer dødsrisikoen, men det er ikke det eneste parameteret på sunnhet. Kanskje må personer med en arvelig sykdom eller et medfødt handicap betale mer eller bli nektet å få forsikring. Det er mange ting som kan være uheldige her, sier Thon til DN.

Han understreker viktigheten av at forsikring skal være et kollektivt system, hvor mange yter for at de få som rammes av ulykke skal få økonomisk støtte.

– Det må vi holde fast på. Teknologisk er det nesten ikke grenser for hva man kan personrette lenger. På et punkt må vi stoppe, mener Thon.

Dårlig avtale

Tilsynsdirektøren kjenner ikke til at norske forsikringsselskaper planlegger å innføre samme ordning som australske MLC, men har allerede kritiske spørsmål klare dersom også norske kunder i fremtiden får muligheten:

– Hva planlegger forsikringsselskapet å bruke opplysningene til? Er det kun for å beregne risiko eller har de også tenkt å dele eller selge dem til andre? Kommer de til å bruke dem for å skreddersy et annet tilbud som du i utgangspunktet har gitt beskjed om at du ikke trenger?

– Jeg synes dette er noe folk skal tenke seg nøye om før de eventuelt gjør. Men det er en avtalefrihet som går veldig langt, og det er lov til å inngå dårlige avtaler, legger han til.

 

Les også: Aker-sjef gikk Birken uten staver

Disse treningsappene får slakt av Forbrukerrådet

Denne algoritmen skal forlenge livet ditt  

 

Se DNtv:

Thomas ble tatt av snøskred da han var på fotooppdrag. Tanken på datteren holdt ham i live:

Tanken på datteren holdt ham i live
Under snømassene var det tanken på datteren som holdt Thomas T. Kleiven i live. Skredet etterlot ham i en dødsfelle.
00:55
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.