Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

For syv år siden startet Silje Landevåg (31) nettbutikken Get Inspired, som selger treningsklær til kvinner. I år regner hun med å omsette for over 100 millioner kroner. Foto: Privat
For syv år siden startet Silje Landevåg (31) nettbutikken Get Inspired, som selger treningsklær til kvinner. I år regner hun med å omsette for over 100 millioner kroner. Foto: Privat les mer

Netthandel

I år vil hun omsette for 115 millioner

Get Inspired-gründer Silje Landevåg (31) nyter godt av at nordmenn handler stadig mer fra sportsbutikker på nett. - Markedet ser ut til å være nærmest umettelig, mener Virke-direktør.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

For syv år siden startet Silje Landevåg (31) nettbutikken Get Inspired, som selger treningsklær til kvinner.

Uten å ta opp en eneste krone i lån - og uten store investorer i ryggen - stablet hun nettbutikken på beina fra leiligheten.

Ifjor omsatte den trondheimsbaserte gründeren for nesten 80 millioner kroner. I år forventer hun at inntektene vil bikke 115 millioner kroner, og tror på «solid» vekst også til neste år.

- Jeg ønsker ikke å utdype dette nærmere, men kan si at vi har ambisiøse mål for fremtiden, sier Landevåg.

Tyngre

En tydelig profil kombinert med sterke merkevarer og bevisst bruk av sosiale medier har bidratt til å gjøre nettbutikken til en suksess, mener 31-åringen.

- I tillegg har vi fått medvind i forhold til at det er trendy å være sporty. Nå går vi på café i tightsen og sverger til sneakers på fritiden. Vi har like stor økning i salget for såkalt sportswear som treningsklær, forklarer hun.

Landevåg mener hun hadde flaks med oppstartstidspunktet, og tror det er vanskeligere for norske nettbutikker å etablere seg i dag. Selv jobbet hun i to år før hun i 2011 kunne ta ut sin første lønn fra selskapet.

- Det var ingen andre store aktører i markedet på det tidspunktet, så vi klarte raskt å ta en posisjon, forteller hun.

I ettertid har flere bekjente innrømmet at de ikke trodde hun ville lykkes, minnes gründeren.

-  Markedet for netthandel var den gangen uprøvd og man visste ikke helt hva det kunne bli. Det var deilig da det løsnet, sier hun.

Umettelig

En fersk analyse gjennomført på oppdrag fra Virke og PostNord viser at norske sportsbutikker på nett omsatte for 1,6 milliarder kroner i fjor.

Det tilsvarer en omsetningsvekst på 18 prosent.

– Markedet for salg av sportsutstyr på nett ser foreløpig ut til å være umettelig, mener leder av Virke e-handel, Gerhard Anthun.

Sportssegmentet seiler nå opp som en av vekstvinnerne innen netthandel. Ifjor utgjorde nettsalget av sport- og fritidsutstyr ti prosent av bransjens samlede omsetning.

- Det viser at det er viktig og riktig å satse på nett, legger han til.

Verdens største sportskjede har etablert nettbutikk i Norge. Her fra Decathlons butikk i Bologna i Italia. Foto: Marco Prati / Shutterstock.com

Sportskjempe til Norge

Og verdens største sportskjede vet å benytte seg av at nordmenn, som allerede ligger i verdenstoppen når det gjelder konsumering av sportsklær og utstyr, handler mer på nett.

Denne uken åpnet den franske sportskjempen Decathlon nettbutikk i Norge, ett år etter den opprinnelige planen.

Decathlon satser både på nett og med fysiske butikker, men har foreløpig ingen planer om å åpne fysisk butikk i Norge.

- Nå er hovedfokuset å realisere målet om å gjøre idrett tilgjengelig for folket. Vi skal være veldig ydmyke, jobbe hardt og lytte til våre norske forbrukere og kunder. Det er dem som avgjør fremtiden i deres vakre land, skriver Arnaud Duriez i den franske sportskjempen i en epost til DN.

Ifjor solgte kjeden treningsprodukter for 9,1 milliarder euro eksklusiv moms. Rundt 65 prosent av omsetningen stammer fra land utenfor Frankrike.

Hard konkurranse

Silje Landevåg i Get Inspired merker den økte konkurransen fra utlandske aktører som etablerer seg i Norge.

- Svenskene er spesielt gode. De er ofte store og børsnoterte selskaper med mye kapital som går aggressivt inn. Vi merker at det er mange store motorer som kjører på, men vi henger likevel godt med, sier Landevåg, som i dag har 23 ansatte i selskapet sitt.

Hun tror nordmenn er ivrige nettshoppere både fordi vi nå er mer på nett og fordi vi anser netthandling som trygt og bekvemt.

- Vi får varene raskt levert, du kan handle hvor som helst, slipper kø og slipper å lete etter parkering. Summen av god handleopplevelse fører til at vi synes det er attraktivt å handle på nett, tror hun.

Følg DN Aktiv på Facebook for nyheter og tips om trening og treningsbransjen.

 

Les også: Super-pt Frank-Idar tjener over en million i året

  – Vi ser at vi var for snille med våre kunder, rett og slett

– Enkelte er nesten som narkomane

 

 

Se DNtv:

Her er super-pt-ens favorittøvelser:

 

 

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Aktiv Handel Virke Sport Netthandel
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Se video fra DN aktiv