Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Daglig leder Jonas Strømberg hos Sørensen Sykler mener den oransje «tre i én»-sykkelen er løsningen for mange syklister. Man kan sette den opp som en ren landeveissykkel, en grusracer eller som en hardtail terrengsykkel med bukkestyre. Foto: Gunnar Lier
Daglig leder Jonas Strømberg hos Sørensen Sykler mener den oransje «tre i én»-sykkelen er løsningen for mange syklister. Man kan sette den opp som en ren landeveissykkel, en grusracer eller som en hardtail terrengsykkel med bukkestyre. Foto: Gunnar Lier les mer

Sykkel

Sykkeltrend fra USA: - Sprer seg som ild i tørt gress

«Tre i én»-sykkeltrenden fra USA kommer for fullt i Norge. En av Oslos største spesialforretninger tror salget av grusracere vil utgjøre en stor del av omsetningen i år.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

- Kunden er ute etter å få mest mulig opplevelse i én sykkel. Så de bytter kanskje ut to sykler med en sykkel og finner behovet sitt i den ene sykkelen. Det er typisk den «gravel-trenden» som kommer veldig fra USA. Den sprer seg om ild i tørt gress om dagen, sier Jonas Strømberg, daglig leder i Sørensen Sykler.

Han står med en sykkel i hendene som dekker disse behovene og til og med kan anbefales til overnattingsturer.

Grusracere, det vil si sykler du kan bruke både på landevei og skogsbilveier, som fungerer godt til både seriøs trening og pendlertrafikken vil fremover utgjøre en vesentlig del av omsetningen for spesialbutikken som selger rundt 500 sykler i året og er en av butikkene for kjennere i Oslo. Stadig flere av syklene i utvalget gir nå langt flere bruksmuligheter også gjennom muligheten til å bruke hjul av ulik bredde.

Dreining i markedet

Deltagelsen i de store turrittene faller, arrangører taper millioner og antallet sykkellisenser har sunket med rundt 15 prosent to sesonger på rad. Men Strømberg sier at de ikke har merket deltagersvikten noe særlig i omsetningstallene. Men spesialforretningen med en omsetning på rundt 20 millioner kroner årlig ser en klar dreining i hva kundene nå er ute etter.

- Sykkelen skal dekke et større behov. Den veien ting helt klart går er at det skal være en fin sykkel til og fra jobb og en fin treningssykkel, sier Strømberg.

Trond Evald Hansen, direktør i Sportsbransjen som analyserer markedet, sier det var en liten nedgang i sykkelsalget i fjor, men at bransjen er optimister foran kommende sesong.

- Det er et vesentlig trekk at stadig flere folk kjøper sykkel til transport. Birken-segmentet går ned. Det er vrient å si eksakt hvor mange sykler som selges hvert år, men det ligger cirka rundt 400.000 sykler hvert år. Det har det gjort i årevis. Hvis trenden fra i fjor fortsetter når ikke salget av antall enheter 400.000 sykler denne sommeren, sier Hansen.

Beregningen gjøres ut fra importtall og det leverandørene rapporterer. Salget av 400.000 sykler innebærer alt fra sparkesykler og trehjulssykler opp til den dyreste kategorien sykler.

Fordeling av sykkelsalg fra kjedebutikkene:

2015:

El-sykkel: 20.000

Terreng 130.000

Racer 25.000

Hybrid 110.000

Barnesykkel 110.000

Classic 15.000

2014:

El-sykkel: 10.000

Terreng 140.000

Racer 20.000

Hybrid 110.000

Barnesykkel 115.000

Classic 15.000

2015-tall siste tilgjengelige tall. El-sykkel salget har doblet seg igjen i fjor da man antok at det ble solgt 40 000 el-sykler i Norge.

Vis mer
Nye sykkelvesker som kan festes på rammen gjør mini-utflukter med overnatting mulig. Denne typen rommer åtte liter. Foto: Gunnar Lier

Forventer 20 prosent

Selv er Strømberg blitt tilhenger av «bikepacking-trenden» der nye «raske» sykkelvesker og muligheten til å veksle mellom ulike hjul, lar syklister ta med lett oppakning, dra på tur og for eksempel fyre bål og kose seg.

- Samtidig skal det være en sykkel som du kan ta dagsturer på og trene på uten at det har særlig innvirkning på strava-tidene. Folk vil slå flere fluer i et smekk. Det er den klassiske tidsklemma der man prøver å få alt inn i en dag, sier han.

Han sier de solgte 15-20 grusracere i fjor, men forventer at det tallet nå når 100 sykler eller rundt 20 prosent av sykkelsalget deres dette året. Han ser at en del spreke folk nå ser andre behov enn de så etter da de jaktet sykler ment for Birken og andre store ritt.

- Vi tar hensyn til litt av dette i forhold til innkjøpene. Når en trend kommer så tar det noen år før den setter seg skikkelig. Vi selger fortsatt mye terrengsykkel og vanlige racere. Det er hovedtyngden. Men det er veldig tydelig å se hva kunden spør etter, sier Strømberg.

Daglig leder Jonas Strømberg hos Sørensen Sykler selger mange dyre hjulsett, slik som dette fra Enve til 31.000 kroner. Foto: Gunnar Lier

Bred priskategori

Også innen denne kategorien beveger prisene seg fra 10.000 kroner og oppover til 100.000-kronerskategorien. Med sykkelhjul til over 30.000 kroner på utstillingsveggen, forteller han at lysten til å svi av større beløp på sykler og utstyr absolutt er til stede blant kundene som har peiling.

- Ting er veldig tilgjengelig. Kundene leser om trender og leser tester, de vil ha den og den bredden på dekkene. Kunder har mye mer ønsker og kan mer. De trenger mer guiding for å treffe akkurat det de vil ha. Å sykle i 30 grader i California er ikke akkurat det samme som å sykle i Nordmarka året rundt, sier Strømberg.

I butikken Oslo Sportslager er trenden at går mye i sykler folk vil bruke til pendling og allsidig bruk. De ser at en storselger for dem er sykler til pendling. Det er enten hybrid-sykler for folk flest eller cross-sykler, det vil si racere som også tåler grussykling, brostein og røffere sykling.

- Det største salget vårt er nok på hybrider for folk flest. Men det selges også godt med cyclocross-sykler, landeveissykler og stisykler. Terrengsyklene som brukes i Birken har vært litt mer redusert noen år, sier Kjell Nedgård som jobber med sykler året rundt i butikken og har jobbet med sykkelmarkedet i flere tiår.

Han trekker frem at trenden med stisykling på fulldempede sykler stadig tar seg opp.

- Det er flere på veien og sykkelinteressen er der, men det er kanskje ikke så mange som er på med på turritt lenger. Men etterspørselen etter sykler er god, sier Nedgård.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Aktiv Sykkel
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Se video fra DN aktiv