Illustrasjonsfoto.

Illustrasjonsfoto. Foto: Anita Arntzen

- Vil stoppe av seg selv

Oslo-folk flest har for lav inntekt til å få store nok lån til å kjøpe selv de billigste boligene.

DN.no

Publisert: 09.02.2010 - 06:27 Oppdatert: 10.02.2010 - 07:46

Fire av ti boligkjøpere tok ifjor opp lån på mer enn 80 prosent av kjøpesummen, ifølge Finanstilsynet. Bankene krevde dermed i praksis mindre egenkapital enn de selv forutsetter i kalkulatorene der deres kunder kan sjekke hva de kan låne, skriver Dagens Næringsliv.

- Det er et spørsmål om bankene bidrar til boligkjøp til priser utover det kjøperens inntektsnivå og egenkapitalsituasjon skulle tilsi, og i hva bankene isåfall driver med, sier sjeføkonom Harald Magnus Andreassen i First Securities.

Boligprisene er i ferd med å presses opp på et nivå der et økende flertall av Oslo-husholdninger blir ekskludert fra boligmarkedet. Det går frem av en analyse DN har gjennomført av boliger for flermannshusholdninger i Oslo:

- Boligprisene kan rett og slett ikke vokse noe særlig mer. Likevel betaler bankene ut lån, sier Bjørn Erik Øye i Prognosesenteret tilavisen.

Boliger for de få
Ifølge Statistisk sentralbyrå har 64 prosent av husholdningene i Oslo inntekt på under 612.000 kroner, 13 prosent har en årsinntekt på mellom 612.000 og 835.000 kroner, mens 23 prosent har inntekt på over 835.000 kroner.

Dersom disse husholdningene legger sin inntekt inn i de to største bankenes boliglånskalkulatorer på internett, vil kun 36 prosent av husholdningene kunne få håp om lån til kjøp av de minste leilighetene og rekkehusene i byen.

Forutsetningen er at husholdningene har egenkapital på 25 prosent av prisen på en ny bolig. Og ingen annen gjeld.

Sjekk DN.no/kalkulator:
Så mye kan du låne
Så mye dyrere blir lånet

- Skummelt
Hovedtyngden av blokkleiligheter i Oslo prises til mellom 2,9 og 3,6 millioner kroner med utgangspunkt i eiendomsmeglerbransjens prisstatistikk for januar, og mer enn halvparten av Oslos rekkehus verdsettes på samme måte til mellom 3,3 og 4,4 millioner kroner.

- Funnene er en sterk indikasjon på at sjefene for sentralbank og finanstilsyn ikke har stor grunn til bekymring. Boligprisene er nå så høye at de veksten vil stoppe opp av seg selv. Det er ingen menneskerett å bo i enebolig i Oslo. Men det er skummelt at bare 36 prosent av husholdningene har råd til de minste familieleilighetene og -rekkehusene, sier Øye i Prognosesenteret til DN.

Les også: Tror han vet cirka når boligboblen sprekker

- Dette er ingen boble

- Nå kjøper folk før de selger

- Holder våkent øye med boligmarkedet

- Ingen tiltak for å bremse boligprisveksten

Lesernes kommentarer

- Vil stoppe av seg selv

Skrevet av DN.no den 09.02.2010 kl. 07:30

De fleste i Oslo har for lav inntekt til å få store nok lån til å kjøpe selv
de billigste boligene.

Link til hele artikkelen

Re: - Vil stoppe av seg selv

Skrevet av Kvinnenes inntogsmarsj den 09.02.2010 kl. 09:07

Grunnen til prisøkning på boliger de siste 20 årene er enkel: Kvinnenes inntog på arbeidsmarkedet. Før forsørget de fleste familier seg med en inntekt, ved behov kunne også kvinnen jobbe i trangere tider. Etter dette begynte begge å jobbe = dobbel inntekt = dobbel boligpris (Uten noen mere glede - bare høyerer priser). Så begynte bankene å sette ned rentene og så begynte de å gi avdragsfrihet allerede fra start av lånet som før var forbehold perioder med svært trang økonomi. Nå er sitronene skviset maks. Vi har ikke mer å gå på(annet enn litt arvekroner når mor og far selger villaen og kjøper mindre leilighet) og vi vil snart se et VANNVITTIG PRISFALL ala København på rundt 40% når folk får høyerer rente, mister avdragsfriheten og prisene først starter å synke.

Re: Re: - Vil stoppe av seg selv

Skrevet av johnny den 09.02.2010 kl. 09:22

Det er ikke personinntekt, men husholdning det refereres til i artikkelen.

Re: Re: Re: - Vil stoppe av seg selv

Skrevet av Omaha den 09.02.2010 kl. 10:01

Og når gamlingene selger huset for å kjøpe leilighet må de legge til penger.

Re: Re: Re: Re: - Vil stoppe av seg selv

Skrevet av Gjest den 09.02.2010 kl. 20:05

Bankene og maktapparatet i Norge hadde en visjon om å gjøre middelklassen om til slaver. Nå ser vi selskaper går over ende pga altfor godt betalte, men altfor lite kloke forretningsmenn bak roret. De sløser med firmaets penger, slik at det til syvende sist havner i maktapparatets egne lommer. Kortsiktig tenking og rask profitt er tingen. Istedet for å bruke firmaenes penger til restaurering av gammelt, bruker de det på investeringanalyser gitt av deres egne firmaer. Alt forfaller, investeringsanslysene er verdt mindre enn brukt toalettpapir, samtidig presser de ansatte på lønn og nedbemanner.

Sånn går det når den gamle familier og bekjente skal styre. Det ender med statlig støtte og de kan fortsette som før. På bakrommet ler politikere og styrefamiliene over et glass dyr champagne.

Re: Re: - Vil stoppe av seg selv

Skrevet av Mann den 09.02.2010 kl. 10:06

Bare synd at pengene kvinnene tjener går rett til prisstigning på bolig.

Og ritalin.

Re: Re: - Vil stoppe av seg selv

Skrevet av gjest den 09.02.2010 kl. 10:25

Er veldig enig med deg.

Vi jobber mer og mer, har dårligere og dårligere tid, bor mindre og mindre, kjører eldre og eldre biler og har mer og mer lån.

Hvorfor er dette så mye bedre enn den gangen mor var hjemme, far hadde en vanlig 8-16 jobb og begge hadde god tid?

Re: Re: Re: - Vil stoppe av seg selv

Skrevet av Ola den 09.02.2010 kl. 11:58

Fordi dette gjør pyramiden dobbelt så stor og de på toppen fire ganger rikere.

Re: Re: Re: Re: - Vil stoppe av seg selv

Skrevet av LOSER den 10.02.2010 kl. 12:32

Har du ikke rike foreldre i Oslo i dag blir du for altid en taper slik som meg. Køl hakkendes umulig å komme inn på boligmarkedet selv etter 6 års utdannelse og fast jobb! I mitt yrke kan jeg ikke forvendte den store lønnsøkningen, og langt mindre enn det boligprisene stiger! Står i hengemyra opp halsen, og det er vel ikke lenge til leieprisene følger etter slik at jeg tvinges ut av min leide bolig! Takk til AP/SV for den sosialistiske politikken...

Re: Re: Re: Re: Re: - Vil stoppe av seg selv

Skrevet av RSVR den 10.02.2010 kl. 13:50

Æres den som æres bør. Det var faktisk Erna som la grunnlaget den gangen hun var kommunalminister.

Re: Re: Re: - Vil stoppe av seg selv

Skrevet av per den 09.02.2010 kl. 14:17

dette er nemlig den enkelstående største endringen som har skjedd i vestlig økonomi siste 20 årene.
Jobber dobbelt så mye (mann OG kvinne) og har det ikke mer "fett" enn før

Re: Re: Re: Re: - Vil stoppe av seg selv

Skrevet av Bøddel den 09.02.2010 kl. 14:32

Har det ikke mer fett enn før?

Kjøpte PC for 50 lapper i 1989.
Får bra PC til 5 lapper i dag.

Massevis som har blitt vesentlig billigere. Da blir andre ting, særlig knapphetsgoder, dyrere for å ta unna økte lønninger og lav rente. Og så har du dette med inflasjon på toppen da vet du..:)

Forbruksmessig har folk det fetere enn noen sinne. Å si noe annet er komplett nonsens. Dessverre så er overforbruk den sikre vei til å ødelegge miljøet.

Altfor mange som driter i miljøet. Kanskje det er bra med enda høyere boligpriser slik at folk får mindre penger til forsøplende og miljøskadelig forbruk.

Jeg stemmer på høyere boligpriser = mindre forbruk = midre forurensning

La meg komme med uortodokse tanker uten useriøs slakt fra nisseklubben.

Re: Re: Re: Re: Re: - Vil stoppe av seg selv

Skrevet av Rentefuten den 11.02.2010 kl. 18:19

Det bodde ikke så forbanna mange i Oslo sentrum i 1970. Er det rart prisene øker? Mor kjefter. Far smeller. Ingen hører på hva den andre sier. Lille Ida og lille Leif skjønner ingen ting. Helvete er løs og ekteskapet ender i skillsmisse. Jeg vil si det er en myte at kvinner ikke jobbet. Hvem strikket tøy? Hvem lagde mat? Hvem var sykepleiere? Det som er riktig er at kvinner ikke hadde utdannelse. Men det betyr ikke at de ikke tjente penger. Det som er mer relevant er hvor vidt familier blir skilt eller ikke. Det er sant at kvinner tjener mer penger nå enn før og det er bra. Kvinner kan uten problemer løsrive seg fra en mann som er like godt mentalt utviklet som en 8 åring. Det som har skjedd er at det har blitt akseptert å skille seg. Når ett par skiller seg må begge ha ett sted å bo. Det er her det har dukket opp ett større behov for leiligheter. Ikke at folk tjener mer men at fler har behovet. Jeg kan love deg at prisene ikke vil stoppe opp med det første. Det er alltid noen som blir skviset ut til fordel for en som er mer sparsommelig og økonomisk enn andre. Kampen om boligen vil fortsette og kreve at folk endrer sine prioriteringer.

Re: Re: Re: - Vil stoppe av seg selv

Skrevet av Livsnyter den 10.02.2010 kl. 12:56

Feil, feil, feil, hvor gammel er du, gutten min?

Gjennomsnittet har tid til å se på TV 3 timer pr. dag. Vi har tid til det. Noen av oss bruker en del tid på andre medier. God tid.

Størrelsen på bolig i forhold til antall medlemmer i husstanden??

Re: - Vil stoppe av seg selv

Skrevet av Gjest den 09.02.2010 kl. 09:22

Inflasjonen er ikke så synlig for de fleste. Men den er her, og den har vært en drivende faktor i boligmarkedet gjennom hele oppgangsperioden.

Vi importerer denne fra USA, hvor i følge Elisabeth Warren, middelklassen har 30% mindre kjøpekraft nå enn for 30 år siden. På tross av at en vanlig familie har gått fra å ha en inntekt til to.

Det har vært gjort forsøk på å få denne faktoren med i bolken av fundamenter under disse heftige diskusjonene rundt boligmarkedet her på berget også. Men interessen har vært bortimot fraværende.

Folk tror de gjør en kjempeinvestering og sparer penger slik at de blir rike når de selger, men fakta er at de påtar seg en forpliktelse som sansyneligvis vil gjøre dem fattigere.

Særlig når sparingen foregår i nesten kun et segment - bolig - og at den i tillegg foregår globalt, gjør ikke forholdene særlig bedre.

"Boligprisene kan rett og slett ikke vokse noe særlig mer. Likevel betaler bankene ut lån, sier Bjørn Erik Øye i Prognosesenteret tilavisen."

Det er jo bra at Øye begynner å ta inn over seg noen av de innlysende utfordringene markeder (boligmarkedet spesielt) står overfor, i beregningen av potensialet fremover.

Men det kommer lovlig sent. Får håpe de ubehagelige, men riktige analyser begynner å strømme ut fra kontorer og redaksjoner fremover. Det er måte på hvor lenge en må finne seg i å bli foret med pølsevev.

Troen på "the even greater fool"

Skrevet av Christian den 09.02.2010 kl. 09:31

På samme måte som i aksjemarkedet fungerer tilbud og etterspørsel i boligmarkedet langt på vei MOTSATT av for varehandel, dvs at etterspørselen i de fleste tilfellene ØKER med økende priser, og ikke motsatt. I slike markeder blir vendepunktene ekstreme. Når psykologien snur (og troen på "the even greater fool" forvinner), kan nedgangen bli svært brutal.

Boligprisene i Oslo har nådd et nivå der svært få ville hatt råd til å kjøpe sin EGEN bolig - hvis de skulle gjort det på nytt. Da er vi ikke veldig langt unna vendepunktet der psykologien snur.

Re: - Vil stoppe av seg selv

Skrevet av marcus den 09.02.2010 kl. 10:23

Det er ingen mennskerett å kjøpe hus, men det er ingen menneskerett å bo sentralt heller. Det er ikke dyrt å bo i Oslo, du kan få 80 kvm til 1.9 med garasje og balkong, bare 15 min utenfor sentrum.
Du skal lete langt ute i finnmark for å finne så billige leiligheter.
Denne artikkelen sier at det er for dyrt for vanlig folk å bo sentralt, men ikke at det er for dyrt å bo i oslo.

Re: Re: - Vil stoppe av seg selv

Skrevet av Knut den 09.02.2010 kl. 10:45

Problemet er at alle synes å ville bo på Majorstuen, Grønland, Frogner osv....
Da kan de bare betale - synes ikke synd på dem.
På Stovner får man nesten 100 kvm leilighet for 1.8 millioner.

Re: Re: - Vil stoppe av seg selv

Skrevet av Tore den 09.02.2010 kl. 13:16

Da mener du 15 min ifølge togtabbellen. Har selv prøvd å bo "15 min" fra sentrum. kollektivtransporten er skammelig utbygd. Toget er forsinket mer ofte enn det er i rute. Fasiten ble at det stort sett tok 45 min å komme seg til jobb og man måtte ofte stå som et kveg på veien inn til byen. Kom for sent på jobben og møter til stadighet. Bør ikke være nødvendig å legge inn en halvtimes buffer på en 15 min reise til jobben. Sjefen ble også misfornøyd med dette og resultatet ble at jeg flyttet nær sentrum og ble med på å presse prisene opp der! Før kollektivtransporten funker kan det godt koste 50 kr for en leilighet 15 min fra byen. Jeg er IKKE interessert og det er mange med meg og derav prisen!


Re: Re: Re: - Vil stoppe av seg selv

Skrevet av Gjest den 09.02.2010 kl. 14:23

Kjøp deg sykkel. Selv sykler jeg daglig fra Kolbotn til sentrum. Tar meg nøyaktig 35 min. Kjører jeg samme distansen med bil mellom kl 7 og 9 tar det meg en time.

Re: Re: - Vil stoppe av seg selv

Skrevet av Leietager den 10.02.2010 kl. 15:51

Les artikkelen igjen. 64% av Oslos husholdninger teoretisk sett har ikke råd til det du bringer som eksempel på 'billig' husvære. Det som er interessant er hvor lenge slike ubalanser kan vedvære før det får konsekvenser av uante former eller proporsjoner. Økonomi er heldigvis en gren av samfunnsvitenskap og overraskelser kan være rundt hver eneste hjørne.

Først nå

Skrevet av Gjest den 09.02.2010 kl. 07:46

har en skjønt at de fleste boligene i Oslo er overpriset. Noe de faktisk har vært de siste 10 årene. Hvis ikke prisene stopper opp nå, har ingen råd til å bo den lille dyre byen.

Re: Først nå

Skrevet av Gjest den 09.02.2010 kl. 09:03

Det bor nå 25% innvandrere i Oslo (SSB). Regner med at de fleste av disse ikke akkurat tjener over gjennomsnittet. Statistikken viser også at det meste av innvandrere som kommer til Norge havner i hovedstaden. Dvs stadig flere som strømmer på - må ha et sted å bo - starter gjerne 2 fam i en leilighet og kjøper flere leiligheter etter hvert... Dvs: Vil aldri ta slutt på kamp om boliger = boligprisøkning

Re: Re: Først nå

Skrevet av Francis den 09.02.2010 kl. 10:41

Ja, ser den, det er den ene siden av byen. Men på motsatt side har prisene steget betraktelig høyt. Slik at prisene nå er kommet helt ute av kontroll.

Re: Re: Re: Først nå

Skrevet av Maskinisten den 11.02.2010 kl. 10:54

Boligprisene har kommet helt ut av kontroll hevder mange.

Jeg bare spør: Hvorfor skal boligprisene være under kontroll? Mange tullinger som ønsker sovjet-tidens planøkonomi og boligregulering tilbake. Utrolig.

Re: Re: Re: Re: Først nå

Skrevet av Benny Hill den 11.02.2010 kl. 12:14

Att: Maskinisten, liker vinklingen din.

Re: Re: Først nå

Skrevet av Lei tull den 09.02.2010 kl. 10:56

Ikke 25% innvandrere, men 25% muslimer ifølge Kristin Krohn Devold på programmet Nytt på nytt. (Med 80.000 muslimer i Norge er det vrient å se hvordan det skal gå opp).

Men hvem trenger vel fakta. Sannheten er at det er minst 148% innvandrere i Oslo, hvorav 102% er muslimer.

Re: Re: Først nå

Skrevet av Jensen den 09.02.2010 kl. 11:11

Der tar du feil. De har en kultur hvor de bor mange flere i samme bolig enn hva vi "etniske" er vant til. Dette tar lang tid å forandre. Videre er mange av de arbeidsledige og husholdningene som helhet har mindre inntjening enn hva som er gjennomsnittet. De vil blir påvirket av strengere utlånskriterier. Nye landsmenn vil mer eller mindre bo i utkanten av Oslo. Ikke I Oslo.

Du må nok bare innse at din bolig vil naturlig miste sin "verdi/pris" i forhold til hva som har vært tidligere. Inflasjonen drar den naturlig opp men summa summarum så er bolig ikke smart å invistere i nå om en skal tjene lette penger.

Re: Re: Først nå

Skrevet av kåre den 09.02.2010 kl. 21:57

Hvorfor ikke bare flytte til til Groruddalen hvor boligprisene ligger langt etter resten av byen. Leilighetene er nesten "gratis", med kvadratmeter priser på rundt kr 20000 - 25000. 3- 4 roms leiligheter med topp utsikt koster fra ca. 1.7 - 2 mill, og rekkehus får man for 3 mill.

Re: Re: Re: Først nå

Skrevet av Gjest den 11.02.2010 kl. 18:58

Rekkehus til 3 mill. Sykt billig.

Re: Re: Først nå

Skrevet av blå den 10.02.2010 kl. 02:59

om 30 år er det 80% "fremedkuturelle" eller invandrere fra Asia og Afrika i Oslo, de Etniske Normen som er igjenn vil være pensjonister, det vil bo ca 1 mill i Oslo. Om ikke invandring og bosettingpolitikken endres vil dette være en katastrofe for hovedstaten.

Urbanium senket prisen med ca 15% fra 2008 til 2010

Skrevet av Per Eriksen den 09.02.2010 kl. 08:03

Urbanium har startet en annonsekampanje, blant annet på T-banen i Oslo, for å markedsføre første trinn med selveierleiligheter i prosjektet Glaenga på Ensjø. Prosjektet inneholder totalt 180 leiligheter og ligger i krysset Gladengveien/Stålverksveien på Ensjø.

Glaenga er imidlertid ikke et helt nytt prosjekt, det har vært på markedet tidligere, rett før finanskrisen, men ble trukket tilbake pga lite salg i april 2008. Nå har Urbanium relansert prosjektet. Det som er verdt å merke seg er at prisene er ca 15% lavere enn første gangen prosjektet var ute på markedet.

2 generasjoner

Skrevet av Arne den 09.02.2010 kl. 08:15

Dersom boligene er for dyre blir de vel ikke solgt? Marked og etterspørsel? Er ikke dette Dagens Næringsliv?

Det som ikke nevnes er at i motsetning til forrige generasjon, så har dagens generasjon foreldre med mye egenkapital som de hjelper barna sine med.

Dersom det finnes noen gravende journalister der ute, kan dere jo ringe rundt til 20-30 av de som nylig har kjøpt et slikt rekkehus eller en slik leilighet og finne ut hvor mye egenkapital de har og hvor den kom fra?

Re: 2 generasjoner

Skrevet av Til Arne den 09.02.2010 kl. 08:32

De blir solgt fordi bankene stadig øker gjeldsgraden og avdragsfriheten. Risikofritt. Gjelden følger låntager og blir det kollaps trer staten inn.

Re: Re: 2 generasjoner

Skrevet av Alex den 09.02.2010 kl. 10:05

Jupp, dette er faktisk det største problemet.

Banker har gratis put opsjon fra staten og kan herje som de vil.

Re: 2 generasjoner

Skrevet av arne2 den 09.02.2010 kl. 08:37

Da kan man jo se på gjennomsnittsformuen foreldregenerasjonen har i likvid formue da. Dette vil ikke være så mye at det slår ut veldig veldig mye på markedet. Hvor mye tror du snitt bidraget fra generasjonen over er ved et boligkjøp i Oslo, Arne?

Re: Re: 2 generasjoner

Skrevet av Anonym den 09.02.2010 kl. 09:00

En kan allikevel ikke se bort faktum 4 av 10 lånetakere fortsatt har over 80% i låneopptak, uansett hvor mye de får i egenkapital fra foreldre.

Det har gått altfor langt

Skrevet av Bæring siden 1994 den 09.02.2010 kl. 08:27

Da jeg kjøpte bolig i 1994 var min brutto årslønn 30% av boligens verdi. I dag jeg en stilling med ca 25% høyere reallønn, men denne lønna utgjør ca 15% av boligens verdi.

Dette har gått altfor langt. Standarden på nye boliger er ikke høyere i dag enn i 1994. Mye av arbeidskraften som brukes er mye billigere. Mesteparten av forklaringen på nybolig prisene ligger hos griske utbyggere og aksellererende tomtepriser.

Boblen vi sprekke når kjøperne begynner å tvile på videre prisstigning.

Re: Det har gått altfor langt

Skrevet av ozbo den 09.02.2010 kl. 11:44

Enig med deg

Mesteparten av forklaringen på nybolig prisene ligger hos griske utbyggere og aksellererende tomtepriser.

Selv er ingeniør. Og var i en prosjekt der utbygger betalte 15000 NOK/M2 leilighet. ca.20000 m3. Mens salgspris var på 30000 NOK/M2

Kommer til å stige

Skrevet av Logitec den 09.02.2010 kl. 08:40

Jeg har tidligere spådd en stopp og muligens også krakk i boligprisene. Når finanskrisen kom trodde jeg at nå skulle det skje....men neida, de fortsatte og stige.
Banale og rare forklaringer som at "det er jo en sikker investering" og "det stiger uansett på sikt" var det som dro prisene, godt hjulpet av latterlig lav rente.

Så nå stpr vi akkurat der vi stod i 2007 og svaret er: Låner man ikke 100% og gearer maksimalt blir man taperen som står igjen på perongen.
Bare skattefradraget på rentene til et toppet boliglån i dag, gjør at de med lån blir akterutseilt...

Moralen er: Lån alt du kan før Johnsen finner på noe smart

Præcis!

Skrevet av danske den 09.02.2010 kl. 08:45

At sette sig i gjeld rett over pipa gir kun mening om man forventer fortsatt prisvekst. I det øyeblikk priserne flater ut eller begynner at falde, forsvinder insitamentet til at kjøpe til overpris. Dette forsterker fallet. En anden ting, der vil ske i denne situasjon er at mange selgere vil løpe mot utgangen. Utbuddet vil bli veldigt stort, men til overpriser, så omsetningen vil bli veldigt liten.

Dette er ret precist scenariet i København fra ca. 2006 til i dag, hvor lejlighetspriserne endelig ser ut til at ha stabiliseret sig omkring bobletopp minus 40%.

Eneboligerne rundt København er også faldet stort, men vil falde mere i de kommende år, da en stor del af de potentielle køpere er fastlåst i lejligheder, som ble kjøpt til overpris under boblen. Disse får nå ikke lov til at selge av banken.

Jeg bor også selv i Bærum for tiden, og prisnivået her ute vil også kollapse den dag, folk ikke lengere kan selge leiligheter i Oslo med stor spekulasjonsgevinst og ta med pengene et steg opp i pyramidespillet. Når det skjer er naturligvis et godt spørgsmål, men bor nok i Danmark til den tid ..

Håper dog ikke, at for mange lar sig lure til treldom av bankene inden da.

bankene betaler

Skrevet av Per den 09.02.2010 kl. 08:49

Jeg antar at det er bankenes lånevilje som hjelper å holde prisene oppe. Det er lett å få "råd" til en bolig du egentlig ikke har råd til når banken er villig å låne deg nesten alt og gir blaffen i risiko. Vi så jo hvordan det gikk i USA...

Personlig håper jeg vi går på en smell snart da jeg gjerne kunne tenke å kjøpe min første bolig en gang de neste par årene. Vi får se hva som skjer når Gjedda til slutt setter opp rentene.

Re: bankene betaler

Skrevet av Kynisk den 09.02.2010 kl. 09:57

Det som er greia er at banken selger deg et lån.
De som jobber med utlån blir jo målt på produksjon som alle andre. Vi forbrukerne må være de som holder igjen. Det er ikke vanskligere.

Flytt hvis du kan

Skrevet av Lars den 09.02.2010 kl. 09:12

Har selv flyttet til Danmark hvor boligprisene er mye lavere. De som kan , bør flytte , gjerne til København - en by som gir mye mer enn Oslo.
Og reiser man i Syddanmark like over grensen til Nordtyskland, får man leiligheter til kvm-priser på 4000-8000 kr. Man kan kjøpe 10 leiligheter for det man må betale for 1 i Oslo. Og anstanden til Oslo er vel neppe lenger enn fra Oslo til Trondhjem.

Si din mening!

DN.no oppfordrer til å bruke fullt navn i debattene

  • Tittel må fylles ut
  • Ditt navn må fylles ut
  • Kommentarfeltet må fylles ut

Det oppstod en feil ved posting av din kommentar.

Tips en venn

Abonnér på vårt nyhetsbrev

Motta RSS Tips en venn Del saken Skriv ut

Prøv våre kalkulatorer

Foto: Christopher Olssøn

Renteendring. Lån. Boligpriser. Fond. Aksjer. Valutautregning. Finn beste vin. Bredbåndshastighet. Skatt.
Prøv DN.no/kalkulator her