Schibsted øker eierandelen i InfoJobs til 98,5 prosent, fra 75,2 prosent, ved å kjøpe ut sin spanske partner Primerama. Eksponeringen i InfoJobs Italia økes også fra 56 til 73 prosent. Selskapet betaler 33 millioner euro netto for aksjene.

Det opplyses i en melding fredag.

Schibsteds kjøp verdsetter 100 prosent av InfoJobs til 185 millioner euro.

"Avtalen er et resultat av forhandlinger med Primerama etter at Primerama i februar 2009 gjorde det kjent at de ville benytte seg av retten til å selge 12 prosent av Anuntis Segundamano Holding, herunder InfoJobs, til Schibsted. Avtalen innebærer at Primerama ikke lenger har interesser i InfoJobs, men beholder 23,77 prosent av den øvrige Anuntis-virksomheten", heter det.

- Gunstig tidspunkt
Primerama har rett til å selge aksjene i denne virksomheten til Schibsted etter nærmere avtalte prosedyrer, og Schibsted har rett til å kjøpe ut Primerama i andre halvdel av 2013.

Den resterende halvannen prosents andelen i InfoJobs er eid av ansatte i selskapet og gründere. Schibsted har rett til å kjøpe ut minoritetsaksjonærene fra 2014, og minoritetene har rett til å selge til Schibsted i 2012-2013.

Konserndirektør for Schibsteds internasjonale virksomhet Sverre Munck tar over som arbeidende styreleder i InfoJobs med umiddelbar virkning. Han mener det er et gunstig tidspunkt å øke eksponeringen i InfoJobs på.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.