Foto: Andrew Medichini/AP

- Verden står foran ny oljekrise

Forbered deg på en ny krise, advarer lederen for Det internasjonale energibyrået (IEA).

Espen Bjerke

Publisert: 27.08.2008 - 10:47 Oppdatert: 29.08.2008 - 06:45

STAVANGER: - Utviklingen i verdens energiøkonomi er ikke bærekraftig, sa lederen for Det internasjonale energibyrået IEA, Nobuo Tanaka, på ONS onsdag.

Voldsom økning i etterspørselen spesielt i utviklingsland, kombinert med kapasitetsproblemer for energiselskaper og behovet for å kutte CO2-utslippene kraftig i årene fremover, kan ikke kombineres.

- Den britiske statsministeren uttalte nylig at verdensøkonomien står foran en ny oljekrise. IEAs analyser støtter dette synet. Vår analyse viser at den såkalte oljebyrden nå har nådd et nivå som er skadelig for verdensøkonomien, sa IEA-sjefen på ONS-konferansen.

Les også: Oljekrise i Norge

Olje er viktigst
Hvis ikke myndigheter over hele verden endrer sine planer, vil verdens etterspørsel etter olje øke med 55 prosent innen 2030.

- Tross all oppmerksomheten rundt biodrivstoff, vind og sol-energi, er realiteten at vi fortsatt er på vei mot en fremtid preget av fossile brenser. Olje, naturgass og kull vil være de største energikildene på verdensbasis og vil stå for 84 prosent av oppgangen de neste årene.

Samtidig som etterspørselen ventes å vokse kraftig de neste årene, har G8-landene blitt enige om å kutte verdens CO2-utslipp med 50 prosent innen 2050. Det er oppnåelig, men ekstremt vanskelig, konkluderer Tanaka.

- Våre analyser viser at det må investeres 45 billioner (tusen milliarder) dollar i perioden frem til 2050, og det på toppen av hva som må investeres i et business as usual-scenario. Dette utgjør rundt 1,1 prosent av bruttonasjonalprodukt fra 2005 til 2050.

Les også disse sakene fra ONS:

Sterk kritikk mot Reiten
- Ville sikre egne toppjobber
Letesjefen fikk seg en overraskelse

Snart nye rekordpriser
I sommer har oljeprisen falt rundt 30 dollar fatet etter at Nordsjø-olje nådde nesten 150 dollar fatet i begynnelsen av juli. Men den siste tidens nedgang fra rekordprisene er trolig bare midlertidig, tror IEA-lederen. Vi kan raskt se nye rekordnivåer for oljeprisen.

- For fattige land uten olje er dagens priser katastrofale. En ny IEA-analyse viser at de fundamentale forholdene i oljemarkedet kan lette noe i andre halvdel av 2008 før oljemarkedet igjen blir strammere. Men det kan skje mye på tilbudssiden og det er et potensial for sterkere enn ventet etterspørselsvekst fra ikke-OECD-landene, så det er mye som kan få dette behagelige kortsiktige bildet til å spore av. Det er derfor for tidlig å konkludere med at det er en strømningsendring i oljemarkedet, sa Tanaka.

Hva tror du vil skje med verdens oljemarkeder? Diskuter saken!

Lesernes kommentarer

- Verden står foran ny oljekrise

Skrevet av Espen Bjerke den 27.08.2008 kl. 11:03

Forbered deg på en ny krise, advarer lederen for Det internasjonale
energibyrået (IEA).

Link til hele artikkelen

Peak Oil

Skrevet av Rune den 27.08.2008 kl. 11:55

Er det enda noen som ikke har fått med seg dette : http://en.wikipedia.org/wiki/Peak_oil

Skrev hovedoppgave

Skrevet av p.d. den 27.08.2008 kl. 12:07

om dette.
Ingen som ville høre at man kan ikke forbruke begrenset ressurser som om de ikke er det.
Ble ikke jobb av det nei men kanskje noen skulle ha hørt etter. Det gjelder nemlig å forbereder oss til en ganske så anneledes levemåte eller dø ut.
Også de rike blant oss...

Selvregulerende

Skrevet av Eugen den 27.08.2008 kl. 12:23

Når oljeprisen blir "høy nok" vil vi bruke andre energikilder så som sol, vind, vann, bio eller kull. Dessuten vil vi spare på energien. Altså tar dommedagsprofetene litt for kraftig i.

Re: Selvregulerende

Skrevet av e.i. den 27.08.2008 kl. 13:16

Vårt økonomiske system er bare selvregulerende så lenge dette skjer med VEKST. Alle lån skal betales tilbake med renter, som krever at det finnes mer penger i framtiden enn det gjør nå. Forutsetningen for dette er at økonomien fortsetter å vokse, og det vil bare kunne skje dersom vi får tilgang på mer energi. Vi VIL måtte gå over til andre energikilder, men summen av disse vil ikke kunne erstatte fallet i tilgangen på olje. Den kredittkrisa vi ser nå er bare et forvarsel om hva som vil skje når tilgangen på olje om ca. 25 år er halvert. Med 3% vekst skulle økonomien vår på dette tidspunktet ha vokst til det dobbelte, i stedet vil vi få en kraftig minking av økonomisk aktivitet. Følgen er trolig koplett kollaps av vårt økonomiske system..

Re: Re: Selvregulerende

Skrevet av Shrek den 27.08.2008 kl. 13:27

Hør hør!

Re: Re: Re: Selvregulerende

Skrevet av Donkey den 28.08.2008 kl. 11:44

For et Shrek-scenario.

Re: Re: Selvregulerende

Skrevet av p.d. den 27.08.2008 kl. 13:32

kunne ikke sagt det bedre...
og hva skjer med oljefondet? Pensjonene? Matvarerforsyninger?
Hva skjer i jaget etter de siste ressursene?
Krig visst med USA i spissen?

Re: Re: Selvregulerende

Skrevet av Anonu. den 27.08.2008 kl. 13:41

Vel talt!

Man må være hjernevasket økonom uten matematisk forståelse for å tro at et system basert på ekspnensiell vekst OG forbruk av ufornybare ressurser er bærekraftig.

Jeg har studert økonomi i mange år, og vet hvor ufullstendig det faglige grunnlaget der er. Vi utdanner våre økonomer til å maksimere produktiviteten i ett grunnleggende uholdbart system. Og så lurer noen på hvorfor det går galt?
STOP THE MADNESS!

Enig?
Uenig?
-> Se The Corporation!
www.thecorporation.com
(evt. youtube)

Re: Re: Re: Selvregulerende

Skrevet av maxedout on credit den 27.08.2008 kl. 14:06

eller denne http://www.maxedoutmovie.com/

Re: Re: Selvregulerende

Skrevet av Lab Roy den 27.08.2008 kl. 13:41

Jeg er enig med deg i at gjeldspengesystemet fungerer slik du beskriver (at renter forutsetter økonomisk vekst). Kanskje vil innføring av borgerlønn kunne redusere størrelsen på gjeldspengesystemet?

De tar tid for markedet å omstille seg. Når det gjelder matvarekrisen så reagerer markedet nå ved at ny jord legges under plogen i Øst-Europa. Men det kan ta mange år før den fulle effekten av dette når konsumentene. I mellomtiden kan vi få hungersnød og massedød. Markedet reagerer, men det reagerer for sent. Slik tidsforsinkelse kan det også bli når det gjelder innføring av nye energiformer.

Re: Re: Re: Selvregulerende

Skrevet av Anonu den 27.08.2008 kl. 13:59

Og hva skjer med verdens befolkning den dagen oljeprisen når $500? Hvor mye av det vi spiser er petro-basert? Sprøytemidler, gjødsel, mekanisert drift?
Den "grønne revolusjonen" er egentlig olje-brun, og heller ikke den er bærekraftig...

Re: Re: Re: Re: Selvregulerende

Skrevet av e.i. den 27.08.2008 kl. 15:05

Den "grønne" revolusjonen er helt riktig oljebrun... Og kommer til å treffe oss som en boomerang. Malthus har blitt latterliggjort fra høyre og venstre. Det vil vise seg at hans syn egentlig var optimistisk, på hans tid var fenomenet "overshoot" ukjent. Når olje & gass er så og si helt oppbrukt rundt 2050 er vi 9 milliarder mennesker på en planet som uten fossil energi bare kan fø på 1-2...

Re: Re: Re: Re: Re: Selvregulerende

Skrevet av Lab Roy den 27.08.2008 kl. 16:18

Vi får se hva politikk og ny teknologi kan klare å frembringe fremover.
Ny forskning er på trappene:
http://www.eurekalert.org/pub_releases/2008-08/i-tft082508.php
På et eller annet tidspunkt må fosfor bli resirkulert.
Forbruk av kjøtt og biodrivstoff må reduseres.
Sløsing med mat må stoppes.
Jordbruket må prioriteres når det gjelder bruk av olje og gass.
Nydyrkning og nye arbeidsintensive dyrkningsmetoder.
Folketallet på jorden må stabiliseres eller reduseres.
Det er ennå for tidlig å fastslå hvor mange mennesker jorden kan klare å brødfø i fremtiden.
Kanskje vi vil klare å brødfø 4 milliarder mennesker i 2050?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Selvregulerende

Skrevet av Dagfinn den 27.08.2008 kl. 16:42

Det er på høy tid at vi forbruker dyrket føde mer direkte. Dvs. vegetarisme. Særlig med tanke på kraftforintensivt husdyrhold.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Selvregulerende

Skrevet av Muskelbygger den 28.08.2008 kl. 11:08

Men jeg trenger kjøtt, og liker ikke bønner eller nøtter... hva med meg da?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Selvregulerende

Skrevet av peter dew den 28.08.2008 kl. 11:35

dra på jakt, kjøp deg en ku aller to

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Selvregulerende

Skrevet av Vårherre den 28.08.2008 kl. 11:59

Resirkuler: Spis deg selv!

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Selvregulerende

Skrevet av Bonde den 30.08.2008 kl. 18:24

Du får gå å spise gresset direkte sjøl, da, istedet for å la det gå gjennom sauen. Vi andre spiser gresset gjennom sau. Det er mer økologisk enn hva vegetarianske svermere som deg skal ha det til. Mer økologisk enn vegetarianisme - med mindre du spiser gresset selv, da ...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Selvregulerende

Skrevet av e.i. den 27.08.2008 kl. 16:53

La oss HÅPE at vi klarer å brødfø 4 mrd.!!! 9-4mrd. er fortsatt et uhyggelig stort tall...

Re: Selvregulerende

Skrevet av Terje D den 29.08.2008 kl. 11:41

La oss nå prøve å få en ting inn i hodet, 80-90% av oljeforbruket vårt brukes på transport. Ser noen for seg sol/vann/vind/bio/kull brukt i transportsektoren i den mengden som skal til for å opprettholde staus quo? Hallo!

Re: Selvregulerende

Skrevet av Profeten den 12.10.2008 kl. 09:18

Dommedag gjeld dagens levemåte .... det er aldri for seint å snu.!
Vi har ein energiintelligens blant våre 100 milliarder nevroner.

billion (tusen milliarder)

Skrevet av skeptisk den 27.08.2008 kl. 17:04

trodde en billion var 1000 millioner jeg, eller 1 milliard på godt norsk........

Re: billion (tusen milliarder)

Skrevet av Anders Lomheim den 27.08.2008 kl. 18:17

Må nok diverre skuffa deg skeptisk, 1 billion er tusen milliardar, altså ein million millionar. Men dette kan lett verta misforstått sidan det engelske ordet billion vert milliard på norsk..

Må U-landa vike?

Skrevet av Anders Lomheim den 27.08.2008 kl. 18:24

Dei siste åra har me sett ein veldig vekst i fleire av verdas U-land, særleg Kina og India. Som det står i artikkelen kan ikkje førespurnaden i desse landa tilfredsstillast i kombinasjon med at me i I-landa skal få stendig strengare krav i forhold til CO2-utslepp osv. Det naturlege vil vere at U-landa, som mange I-land, byrjar å fokusere meir på alternative energikjelder, gjerne miljøvenlege. Det er den rette vegen å gå.

Re: Må U-landa vike?

Skrevet av Karl H. den 27.08.2008 kl. 18:35

Ja, i og med at i-landene har såpass etablerte petroleumsnettverk, er det naturlig at u-landene må vike. Og miljøvennlig er "den rette vegen å gå" som Lomheim sier.

Re: Må U-landa vike?

Skrevet av jadda den 27.08.2008 kl. 18:42

problemet Andres er at "alternativene" koster hviten i øyet ....... så den byrden bured de "rike" I-landene begynne å famle med først.

U-landene forpester planeten minimalt per capita og er "nettopp" kommet på banen i så henseende. I-landene har derimot forpestet kraftig i 50-100-200 år, alt ettersom hvor/hvordan du kikker.

"alternativene" vil uansett ikke makte å leve opp til det fossile-Monster , dette har med mengdeforståelse å gjøre i kombinasjon med å begripe termodynamikken, få makter dette / tar seg tid til denne forståelse.

Re: Re: Må U-landa vike?

Skrevet av Mitt navn den 28.08.2008 kl. 14:05

Jeg har ikke forpesta kraftig i 50-100-200 år. For et tulleargument.
Siden vesten henta slaver i afrika for 200 år siden mener du vel også at afrika burde ha lov til å hente slaver i vesten nå da eller?

Re: Re: Re: Må U-landa vike?

Skrevet av jante den 28.08.2008 kl. 15:22

nei du er ikke mer enn ett år , så du har ikke gjort så mye. Men dine forfedre - pappa, mamma onkel bestefar har laget en masse infrastruktur og hygget seg i syden , bil sammen med matpakken til jobben. De har forpestet de.

Du er unskyldt i den store sammenheng Ditt Navn. (ps den signaturen er full av dritt)

investere fantasillioner

Skrevet av Kremmeren den 28.08.2008 kl. 00:01

Jøss skal det investeres så mye? her må man kjenne sine besøkelsestid. Eller nei får vel grave meg ned å vente på pesta sammen med dommedagsgutta

We are all going to hell ...

Skrevet av Endre den 29.08.2008 kl. 21:24

and we know it! This can't go on.

For mange mennesker!

Skrevet av Realisten den 03.09.2008 kl. 10:24

Det bor bare for mange mennesker på denne kloden!

Re: For mange mennesker!

Skrevet av apen den 03.08.2009 kl. 16:09

Ja

Re: Re: For mange mennesker!

Skrevet av argus den 03.08.2009 kl. 16:14

Du reker rundt ser jeg. Hva er poenget med å hente fram denne 1 år gamle posten for å svare JA på dette spm ?

Du har fått deg en utfordring for den lille ertgen av en hjerne du er utrustet med over på den andre tråden.

Si din mening!

DN.no oppfordrer til å bruke fullt navn i debattene

  • Tittel må fylles ut
  • Ditt navn må fylles ut
  • Kommentarfeltet må fylles ut

Det oppstod en feil ved posting av din kommentar.

Tips en venn

Abonnér på vårt nyhetsbrev

Motta RSS Tips en venn Del saken Skriv ut

DN.no på ONS

DN Energi og DNtv var på oljemessen Offshore Northern Seas (ONS) 2008.

Kreativt tiltak for å få oppmerksomhet på oljemesse.

Foto: Henrik D. Meyer

Kreativt tiltak for å få oppmerksomhet på oljemesse.


Kunsten å få oppmerksomhet
Kreativiteten er stor på oljemessen i Stavanger.
Se video

Fornybar energi i fokus på ONS 2008

Foto: Hallfrid Simonsen

Fornybar energi i fokus på ONS 2008


ONS utvider horisonten
Oljemessen med temapark for fornybar energi.
Se video

Foto: Hallfrid Simonsen


Satser på masseproduksjon
Se Bellonas algefabrikk på oljemessen.
Se video


Shell:- Vi har glemt folk flest
Oljegiganten Shell er lei av at miljøvernere og politikere som ikke forstår seg på oljebransjen, dikterer løsningen på miljøproblemene.
Les mer

Vindmøller i Nordsjøen

Foto: Pressebilde

Vindmøller i Nordsjøen


- Oljeindustrien vil bli overrasket
Fremtidens energiløsninger vil ikke være funnet opp av oljeindustrien, hevder Erik Haugane i Det norske.
Se video

Foto: StatoilHydro


- Jeg vil ha en komplett plattform under vann
StatoilHydros konserndirektør for teknologi Margareth Øvrum setter høye krav til sine ansatte.
Les mer

Erik Haugane

Foto: Henrik D. Meyer

Erik Haugane


- Norsk grådighet hindrer Svalbard-olje
Konsernsjef Erik Haugane i Det Norske tror ikke miljø er den egentlige årsaken til at det ikke letes etter olje ved Svalbard.
Se video

Foto: Hydro


Millardsmell på Ormen Lange
Videreutviklingen av gigantfeltet Ormen Lange vil koste 38 miliarder.
Les mer

Foto: Kristine Nyborg


Det Norske skal bygge tre oljefelt
Det norske oljeselskap skal investere minst 15 milliarder i tre nye feltutbygginger.
Les mer

Foto: Øivind Leren


Dette er Ormen Lange
DNtv fikk tidligere i år en grundig omvisning på det enorme industrianlegget.
Les mer

Foto: StatoilHydro


- Norsk sokkel
fortsatt viktig
Ti år etter siste storfunn ser StatoilHydro fortsatt gode muligheter.
Se video

Foto: Hallfrid Simonsen


Lund langer ut mot oljemygger
StatoilHydro-sjef Helge Lund beskylder de små oljeselskapene for å bare være ute etter kortsiktig profitt.
Les mer og Se video

Foto: Stein Tjelta


StatoilHydro på skattejakt i gamle felt
Over halvparten av selskapets reserver i Norge kan komme fra økt utvinning.
Les mer

Foto: Andrew Medichini/AP


- Verden står foran ny oljekrise
Forbered deg på en ny krise, advarer lederen for Det internasjonale energibyrået (IEA).
Les mer

Foto: Jan-Morten Bjørnbak/Scanpix


Sterk kritikk mot Reiten
Tidligere Statoil-sjef langer ut mot Hydro-sjef Eivind Reiten i ny bok.
Les mer

Foto: Alf Ove Hansen


- Ville sikre egne toppjobber
Helge Lund og Eivind Reiten valgte å fusjonere Statoil og Hydro for å sikre sine egne posisjoner, hevder tidligere Statoil-sjef Arve Johnsen.
Les mer

Foto: Gunnar Bløndal


- Mest interessante funnet på mange år
Helge Lund innrømmer at Snefrid-funnet åpner for nye investeringer i Norskehavet.
Les mer


Letesjefen fikk seg en overraskelse
Oljefunnet Dagny vokser i betydning.
Les mer

ONS

ONS


Tjener fett på utleie
Rømmer privathus for å gi husly til messedeltakere.
Les mer

Foto: HEIKO JUNGE


Vil gjøre det dyrt å forurense
Se utdrag av Jens Stoltenbergs tale til oljetoppene.
Les mer
Lord Browne

Foto: Henrik D. Meyer

Lord Browne


BPs ex-sjef om oljeprisen
Lord John Browne talte på ONS.
Se video

Terje Riis-Johansen tester oljeindustriens sikkerhetsutstyr på ONS i Stavanger.

Foto: Henrik D. Meyer

Terje Riis-Johansen tester oljeindustriens sikkerhetsutstyr på ONS i Stavanger.


Oljefantomet
Sjekk hvorfor olje- og energiministeren bruker maske.
Se video

Foto: Henrik D. Meyer


Oljefesten er igang
Men det handler ikke bare om olje under messen i Stavanger.
Les mer

Alltid oppdatert på oljenyheter


Hold deg oppdatert på alle oljerelaterte nyheter.

Sett DN Energi.no som din startside!