Silver tilbyr forvaltning av fripoliser i et marked preget av to dominerende aktører. Flere enn 500 000 nordmenn har mer enn 100 milliarder kroner i fripoliser fra tidligere arbeidsforhold eller pensjonssp#229 de har gjort selv. I dette markedet er Silver en utfordrer og et alternativ. Vi forvalter ca. 4 milliarder kroner for nær 10 000 kunder.

Vår målgruppe er dem som allerede har en fripolise, og først og fremst dem som har fripoliser av en viss størrelse. Dvs at de har vært medlem av en god pensjonsordning over en nokså lang periode. Da snakker vi om ansatte i privat sektor, gjerne ledere og mellomledere, og de er særlig bosatt på østlandsområdet og på Vestlandet/Sørvestlandet.

Våre analyser viser at dette sammenfaller godt med DN-leseren. Derfor er DN et viktig annonseorgan for Silver. I tillegg sammenfaller det godt med den ”forretningsreisende”, og Silver har derfor også valgt aksen Oslo S/Flytoget/Gardermoen som en viktig arena.

Vår største kampanjeaktivitet i 2009 ble innledet med en kombinasjon av disse to kanalene: vi var til stede på Flytogplattformen på Oslo S hver morgen i to uker fra 18.mai. Her er det hektisk, og ikke et sted for pensjonsrådgivning! Formålet var derfor å bli sett, og å gi folk en god start på dagen. Et ”god morgen og god reise” og en kaffekopp i hånden. Og ikke minst: rykende fersk Dagens Næringsliv på stolsetet på Flytoget, med hilsen fra Silver. Og et tilbud om gratis prøveabonnement, hilsen DN. I hele denne perioden var vi til stede med helsides annonser i avisen (dobbeltsider på lørdagene).

Kampanjen ga stor oppmerksomhet og mange blide tilbakemeldinger. Det ble en flott merkebygging for Silver, både mot egne og potensielle kunder. Samarbeidet med Dagens Næringsliv fungerte veldig bra. Dette var jo en liten logistikkutfordring. DN satte opp en egen leveranserute til Oslo S og Asker, og vi justerte antall aviser daglig i forhold til forrige dags forbruk og Flytogets passasjerprognoser.

Etter 14 dagers event på Flytogperrongen fortsatte vi annonseringen i Dagens Næringsliv gjennom hele juni og juli, vekslende mellom helsider og mindre formater, og mellom stort bilde/lite tekst og lite bilde/mye tekst. Avisen har gjennomført en grundig test av begge annonsetypene, og resultatene viser at annonsene ble meget godt mottatt og nøye lest. Det betyr at annonsene var bra, men det betyr også at de traff målgruppen hjemme gjennom DN.

Hvordan gikk det så? Vi er godt fornøyd med resultatet, og mener vi har gjennomført en vellykket kampanje. Vi bruker mange ulike kanaler ut mot kundene, og det er vanskelig å måle akkurat hva som får kunden til å ta ”action”. Men vi har fått tusenvis av nye kunder som har vist oss tillit ved å overføre flere hundre millioner kroner til forvaltning hos oss også dette året. Vi er en liten, og for mange en ukjent tilbyder, og vi må jevnlig vise oss frem for målgruppen vår for å bli husket den dagen kunden tar sin beslutning. I den sammenhengen er DN et særlig viktig medium.

La meg legge til: Dagens Næringsliv har Norges mest kompetente journalister innenfor vårt felt. Det betyr at DN-leseren er godt oppdatert på fripoliser, Silver og vår bransje for øvrig. Vi opplever ”vanntette skott” mellom journalistikken og annonsesiden i DN, noe som gir det redaksjonelle ekstra tyngde. Det gjør det ikke mindre betydningsfullt å bruke DN som annonsemedium.

Fakta om annonsetestene

DN testet to av annonsene fra Silver i denne kampanjen. Annonse 1 ble testet 19. mai, og annonse 2 den 20. juni. Begge var i helsides format, men med ulike utforminger:

Annonse 1: 19. mai 2009Annonse 2: 20. juni



 

Sammenlignet med andre helsides bank- og finansannonser som er testet av RAM – Research and Analysis of Media, fikk begge disse annonsene meget høy oppmerksomhet. Annonse 1 er mer teksttung enn vanlig for finansannonser, men ble likevel lest mer nøye enn de fleste andre annonser som er testet i Norge.

Den største forskjellen mellom de to testene, er styrking av Silvers merkevare blant DNs lesere. Kjennskapen til annonsøren økte med hele 39 prosent i løpet av en måned. I tillegg ble annonse 2 oppfattet som mer original i sin utforming enn annonse 1, noe som nok kan tilskrives det kreative uttrykket.

Begge annonsene fikk en meget god totalvurdering av leserne, og de ble oppfattet som mer interessant, nyttig og relevant enn flertallet av norske finansannonser. Til gjengjeld ble de oppfattet som litt mindre lettfattelig enn andre finansannonser, noe som tyder på et mer komplisert budskap enn vanlig.

Begge annonsene hadde også god effekt på ønsket om å søke mer informasjon, spesielt blant de leserne som er klar over at de har fripolise.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.