Julian Assange kom 25 minutter for sent til politistasjonen i Beccles. Selv uten sko hilste han helhjertet til en liten håndfull fans som ventet på ham.

Assange i partnerstrid med Aftenposten

Wikileaks-sjef Julian Assange hevder Aftenposten er partner med varslernettstedet. Det avviser Aftenpostens sjefredaktør Hilde Haugsgjerd på det sterkeste.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Beccles: Tirsdag kveld i halv seks-tiden, en halv time etter deadline for sin daglige meldeplikt, kom Julian Assange til politistasjonen i Beccles nord for London. Uten sko på bena gikk han fra bilen og inn til politiet, der han fikk en advarsel for å ha kommet for sent.

Hverken Wikileaks-sjefen eller hans pressetalsmann Kristinn Hrafnsson har hittil villet kommentere sitt forhold til Aftenposten. Avisen hevder å ha fått hele den såkalte «Cablegate» - over 250.000 diplomatdokumenter - uten å inngå noen avtale med Wikileaks. Det har derimot nettstedets såkalte mediepartnere - avviser som El País, The Guardian og Le Monde - inngått.

 

- Aftenposten er for øyeblikket en mediepartner for Wikileaks, sier Julian Assange til DN før han melder seg for politiet.

- Men Aftenposten hevder at den ikke er det?

- Aftenposten behandles som andre mediepartnere.

- Det er forbausende å høre ham si det. Vi er ikke noen mediepartner for Wikileaks, sier sjefredaktør i Aftenposten Hilde Haugsgjerd.

 

«Lite fornøyd»
Som DN skrev 22. desember, er det ikke kjent om lekkasjen av Wikileaks-dokumenter til Aftenposten har skjedd direkte fra varslernettstedet, fra en av dets mediepartnere eller andre med tilgang til materialet.

I en kommentar mandag skrev Hilde Haugsgjerd at Wikileaks «etter det vi kjenner til, mildt sagt [er] lite fornøyd med at også Aftenposten har fått hele den såkalte «Cablegate» med 251 287 amerikanske diplomatdokumenter fra en kilde». Haugsgjerd understreket at «Aftenposten er ikke med i det Assange omtaler som konsortiet, de få internasjonale redaksjonene som fra starten ble invitert til å delta i publiseringen av alle dokumenter,» og at avisen står fritt til publisere saker fra dokumentene uten å avtale med Wikileaks.

- Det kan jeg ikke kommentere. Jeg har ikke lest den kommentaren, sier Assange.

Assange ville ikke si noe mer om forholdet til Aftenposten - et forhold som imidlertid har blitt mer og mer betent de siste to ukene. Bakgrunnen for Haugsgjerds kommentar skal være telefonsamtaler mellom journalister i Aftenposten og Wikileaks noen få dager før jul. I samtalene forsøkte Julian Assange og pressetalsmann Kristinn Hrafnsson å gjennomføre forhandlinger for å føre Aftenpostens publisering av dokumenter inn i kontrollerte former.

Ville forhandle
- Jeg vet at Assange har hatt kontakt med et par journalister hos oss. Jeg kjenner ikke detaljene i disse samtalene utover at han har gitt uttrykk for et ønske om at vi skal inngå som en av Wikileaks' mediepartnere. Han har videre uttrykt ønske om å snakke med meg, men jeg har så langt ikke hørt fra ham, sier Hilde Haugsgjerd.

Hun avviser at noen i Aftenposten har inngått noen form for avtale med Assange, og understreker at avisen står helt fritt til å benytte seg av Wikileaks-materialet.

- Siden han ikke har snakket med hverken meg eller andre av Aftenpostens redaktører, sier det seg selv at avisen ikke har inngått noen avtale med ham.

- Assange hevder jo nå likevel at dere er en mediepartner. Hva tenker du om det?

- Det virker som om Assange ønsker og mener at vi skal være mediepartnere. Men at han ønsker og mener det, betyr jo ikke at vi er en mediepartner.

- Så hva er dere da?

- Vi har ikke fått tilgang til dette materialet fra Wikileaks. Og jeg vet med sikkerhet at vi har fått tilgang til materialet uten å ha inngått noen avtale om bruken. Vi er nå opptatt av å bruke materialet på en forsvarlig og god måte, sier Haugsgjerd.

Aviser sladder
Avtalene mellom Wikileaks og mediepartnerne har aldri blitt offentliggjort, og detaljene i dem er ikke kjent. Men Julian Assange sa selv til The Guardian 3. desember at en del av avtalen er at mediepartnerne gjennomgår og bidrar til sladding av de dokumentene som avisene omtaler før de publiseres på Wikileaks' nettsted. På den måten har Wikileaks sluppet unna mye av det svært tidkrevende sladdearbeidet. Det er tidligere kjent at avtalen også har inneholdt en sperrefrist for når de første sakene kunne slippes.

Etter det DN forstår skal Aftenpostens journalister ha nektet å føye seg etter kravet fra Assange. De viste til at Aftenposten har fått tilgang til dokumentene uten noen forutgående avtale.

Aftenposten har de siste tre ukene publisert saker hver dag fra de omstridte dokumentene, men Wikileaks har i liten grad lagt ut de dokumentene Aftenposten har omtalt, slik varslernettstedet gjør når de andre mediepartnerne publiserer saker basert på diplomatdokumentene.

Leder DN 31.12.2009: Leder DN: Angrepet på Wikileaks

Debatt 

DN vil gjerne at du deltar i debatten og diskuterer denne saken. Vi ønsker en god og saklig debatt, og krever at du registrerer deg med fullt navn. Debatten modereres underveis. Vi fjerner innlegg som vi mener ikke hører hjemme i det offentlige rom.

Med vennlig hilsen
Amund Djuve, sjefredaktør