Når ventemusikken på sentralbordet går deg på nervene, kan du trøste deg med at det ihvertfall kommer musikeren, artisten og plateselskapet til gode.

Det har vederlagsbyrået Gramo sørget for ved å vinne frem i retten med sitt krav mot Telenor.

Langvarig prosess

Telenor leverer virtuelle sentralbordløsninger til private husholdninger og bedrifter, men har ikke betalt for bruken av ventemusikken som spilles for dem som venter i telefonkø.

Første gang rettighetsorganisasjonen Gramo krevde penger for dette var i oktober 2007. Ifjor høst stevnet Gramo Telenor, og tidligere denne måneden møttes partene i Asker og Bærum tingrett.

Kravet gjaldt ikke Telenors egen ventemusikk, og Telenor har argumentert for at det er kundene som benytter seg av teleselskapets virtuelle sentralbordløsninger som må klarere rettighetene for den musikken som spilles.

Må betale

Gramo mener det er Telenor som må betale ettersom musikken spilles fra Telenors servere og det er Telenor som står for tjenesten.

I en fersk domsslutning er Telenor dømt til å betale vederlag til Gramo etter åndsverkloven for ventemusikken i tjenestene ProffNett, Mobilt Bedriftsnett og Incontact.

– Jeg opplever at dommen er klar. Dommeren har ikke vært i tvil her, og dette samsvarer med vårt syn på saken. Men dette er også en avklaring av hittil uprøvd jus, blant annet når det gjelder begrepet «on demand», eller på forespørsel. Hvis retten hadde falt ned på at denne musikkbruken var «på forespørsel», ville Telenor vunnet denne saken, men likevel vært nødt til å klarere rettighetene direkte med plateselskapene. Men retten var enig med oss om at musikken ikke er «på forespørsel» og derfor måtte klareres med Gramo, sier partner Thomas Rieber-Mohn i advokatfirmaet Kluge. Han har representert Gramo.

– Retten var heller ikke i tvil om at det var Telenor som fremfører musikken som spilles i disse tjenestene, noe Telenor hadde argumentert mot, sier Rieber-Mohn.

Får betydning

Så langt har ikke Gramo reist krav om en konkret sum i vederlag fra Telenor.

– Hvor stort vederlag vil Gramo få?

– Dette har en økonomisk betydning for Gramo. Beløpet er ikke klart, men det er nok snakk om millionbeløp over flere år, sier Rieber-Mohn.

Blir ikke partene enige om utmålingskriteriene, må størrelsen på vederlaget avgjøres av Vederlagsnemnda.

Telenor har ikke rukket å ta stilling til dommen ennå.

– Vi har mottatt dommen og vil nå bruke tid på å gå gjennom den og se på premissene for domsavsigelsen, sier informasjonssjef Kristin V. Tønnesen i Telenor Norge.

– Det er for tidlig å si om dere vil anke?

– Ja.

Telenor er dømt til å betale 542.397 kroner i saksomkostninger til Gramo.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.