TV 2s reklamekanaler har en vekst i seerandel på 4.3 prosentpoeng målt mot mars ifjor i målgruppen over 12 år. Særlig er veksten sterk på hovedkanalen TV 2, som øker med 2.6 prosentpoeng, men alle TV 2-kanalene vokser i mars. Tv-seerne tilbragte hele ti minutter mer daglig med TV 2s kanaler i mars, målt mot mars 2013.

TV 2 opplyser at det er den beste mars måned for kanalen siden 2010.

– TV 2 er den absolutte vinneren i mars og trosser et synkende marked med betydelig vekst. TV 2-gruppen går frem, mens både SBS Discovery og MTG taper kommersielle andeler. Dette er svært oppløftende tall for oss i et tøft TV-marked, sier TV 2s kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl.

– OL var en fest, men vi sparker også godt fra oss når hverdagen og virkeligheten er tilbake, sier Dahl.

TV 2 opplever vekst på ukedagene, og særlig har onsdagene fått et løft med programmer som «Det sterkeste kjønn» og «Truls – oppdrag hurtigruten». Den sistnevnte serien med Truls Svendsen har et seersnitt på over 700.000 seere, inkludert seing i opptak.

Også fredagene har tatt seg opp, med over 700.000 seere i snitt for «Norske talenter» og fortsatt stor oppslutning for «Senkveld».

SBS Discovery med TVNorge har også en god måned i mars. Seerandelen for gruppen øker med ett prosentpoeng, til 17.3 prosent. Kanalen opplyser at det er den beste mars på ni år, og spesielt har humorprogrammene og «71 grader nord» gitt mange seere.

– Mars ble en morsom måned for oss. Først tikket det inn rekordsterke tall på «Costa del Kongsvik». Så bikket vi halvmillionen med nysatsingen «Neste sommer». Og så toppet det hele seg med seerrekord for «Thomas Giertsen: Helt perfekt» i seriens fjerde sesong. Vi har funnet humorformen denne våren, og fortsetter fremgangen med TVNorge, sier Harald Strømme, administrerende direktør i SBS Discovery.

For MTG og TV3 fortsetter nedturen. Seernedgangen var på 0,3 prosentpoeng i mars for alle seere. Den store taperen er likevel NRK, som har en nedgang på hele 5.2 prosentpoeng i mars. Den samlede seerandelen for NRK-gruppen er på 41 prosent, fortsatt klart størst i markedet, men i mars 2013 var den på over 46 prosent, spesielt på grunn av VM-på ski i Val di Fiemme i mars 2013. NRK opplever nedgang på alle sine kanaler.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.