I første kvartal ifjor opplevde Amedia et annonsefall på 10 prosent. For ikke lenge siden rapporterte det konkurrerende mediekonsernet Schibsted at inntektene fra papirannonser i i VG hadde falt med 21 prosent i kvartalet, mens fallet var 18 prosent i de norske regionavisene.

Nå melder Amedia at annonseinntekter på papir i mediehusene faller med 12,1 prosent, mens digitale annonseinntekter har økt med 24,3 prosent. Totale annonseinntekter gikk ned med 7,8 prosent i kvartalet.

I første kvartal fikk Amedia et resultat før skatt på 52 millioner kroner.

Annonsesvikten rammer mediekonsernet knallhardt. Konsernsjef Are Stokstad må spare 500 millioner kroner, med full virkning fra 2015. Det kan bety at 600-700 stillinger i Amedias aviser forsvinner.

- Arbeidet med kostnadsreduksjoner intensiveres, sier konsernsjef Are Stokstad.

Han møtte pressen i et overfylt møterom i Akersgata nå klokken 12.

- Annonseinntektene faller, men Amedia møter dette offensivt, sier Stokstad.

- Kraftig digitalvekst kompenserer ikke for fall på papir. Jeg er glad for at vi har vist handlekraft tidlig, både gjennom kostnadstilpasning og digital vekst.

Amedia eier totalt 78 lokal- og regionaviser i Norge, og skal frem mot sommeren finne ut hvor mye hver enkelt bedrift kan bidra til kuttene.

Det anslås for eksempel at Drammens Tidende må kutte mellom 25 og 30 millioner kroner, mens Budstikka i Bærum må kutte rundt 10 millioner kroner.

For Drammens Tidende innebærer dette at avishuset kan bli nødt til å nedbemanne med en tredjedel av de ansatte. Mediehuset DittOslo kan i ytterste konsekvens bli lagt ned. Budstikka må kutte ti ansatte, Romerikes Blad må kutte 15.

Allerede på et styremøte 15. juni skal styret Amedia ta stilling til kostnadskuttene. I tillegg til nedbemanning har andre tiltak, som tidligere deadline, sammenslåing av nettdesker og omlegging av aviser fra to deler til en del blitt diskutert.

- Vi kommer til å bedrive kostnadsreduksjon i hvert kvartal i fremover - garantert, sier Are Stokstad.

Omsetningen i Amedia-konsernet var i 1. kvartal på 1 173 millioner, en nedgang på 50 millioner kroner fra samme periode ifjor. Kostnadene sank imidlertid bare med 21 millioner kroner til 1 144 millioner.

Brutto driftsresultat endte dermed på 29 millioner, som er 29 millioner svakere enn i 2013. Netto driftsresultat falt med 20 millioner kroner til -36 millioner kroner.

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.