–Pr-bransjen minner mer og mer om Manchester City, mens mediebransjen minner mer og mer om Cardiff, sier Ketil Raknes.

Denne uken starter den tidligere SV-rådgiveren og statssekretæren som sjef for utdannelsen pr- og samfunnspåvirkning ved Markedshøyskolen. Der skal han utdanne fremtidens pr-rådgivere. Siden ifjor økte antallet søkere på studiet med 24 prosent.

Utviklingen i de to bransjene bør bekymre pressefolk, mener Raknes.

– Vi er ikke der nå, men hvis det bare fortsetter å gå oppover i pr-bransjen, og nedover i mediebransjen kan man om 10–15 år få en ubalanse i det politiske systemet. Det er ikke bra hvis den ene siden har mye større ressurser enn den andre, sier Raknes.

«Tyver på samme marked»

Raknes får støtte av pr-topp Hans Geelmuyden.

– Det er en pussig symbiose mellom pr-folk og journalister, der vi på en måte er tyver på samme marked. Det er ikke bare demokratiet som trenger mediene, det gjør kommunikasjonsbransjen også, sier Geelmuyden.

Geelmuyden. Kiese-sjefen har sett seg lei på at journalister snakker ned pr-folk.

– De tror at vi synes det er utmerket med evne- og ressurssvake journalister. Det er helt feil. Det skumleste vi vet er journalister som ikke forstår eller som mangler kunnskaper, sier Geelmuyden.

KOMM-leder uenig

Styreleder Morten Woldsdal i bransjeorganisasjonen KOMM ser ingen problemer med at pr-bransjen vokser, mens mediene er inne i krisetid. Han mener veksten i pr-bransjen skyldes samfunnsutviklingen med krav til mer åpenhet, tilgjengelighet og dialog.

– Jeg mener det er bra for demokratiet at alle uansett hvilken side av bordet blir mer profesjonelle og dyktige. Istedenfor å se på dette som et problem, bør man se på det som en utfordring som gjør at mediene forbedrer seg ytterligere, sier Woldsdal.

Støttetiltak

Ketil Raknes har bakgrunn fra blant andre Morgenbladet, og jobbet i Burson-Marsteller før han ble politisk rådgiver i Kunnskapsdepartementet. I 2012 ble han statssekretær under Bård Vegar Solhjell i Miljødepartementet.

Han mener det er på høy tid å diskutere støttetiltak for mediebransjen.

– Med mindre mediene ikke finner en måte for å kompensere på, eller løse den krisen man nå er i, må man se på ulike former for pressestøtte. Det finnes veldig mange gode argumenter for pressestøtte i en periode, frem til mediene har fått stabilitet i forretningsmodellene sine, sier Raknes.

Sperregrensen

Veien fra pr til politikk er blitt ganske vanlig, men veien til akademia er kanskje ikke like vanlig. Raknes er innstilt på at fortiden hans vil bli tema i forelesninger.

– Hva er din største tabbe?

– Jeg har jo vært med på å nesten se et parti gå under sperregrensen, så det er vel svar nok. Men det var jo de andre som ikke hørte etter, humrer Raknes.

– Hvilken politiker skulle du gjerne hatt med deg på Markedshøyskolen?

– Jeg hadde ikke hatt noe imot å ha Trond Giske som førstelektor her. Han kunne tilført mye, og er utrolig god på små flater, sier Raknes.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.