I 1993 lanserte Ari Behn seg selv som den nye vinen. I 2012 lanserte han sin egen vin.

I år har vinen hans solgt 65 liter, skriver Adresseavisen.

Stor lansering

Ari Behn lanserte vinen Pecchenino Mandala under Vinpuls-messen i Trondheim høsten 2012, foran et stort presseoppbud. Deretter ble det stille. I 2012 solgte vinen 1881 liter, i 2013 gikk det 1172 liter før det i år er solgt knappe 65 liter.

Forespeilet store ting

Adresseavisen har snakket med mannen som laget vinen for Behn, Osvaldo Pecchenino. Han forteller at ble forespeilet at Mandala kunne bli «det neste store» i Norge, og at han er overrasket over den «totale tausheten fra Norge etterpå».

– Jeg skjønte ikke helt hvorfor de kom hit. Behn dukket opp her sammen med to-tre andre personer. De tok masse bilder, smakte på en del av vinene mine, bestemte seg for en blend, og så satte importøren en ordre. Etter det har jeg ikke hørt noe mer fra noen av dem, forteller Osvaldo Pecchenino Adresseavisen.

Lunken mottagelse for kjendisviner

Ari Behn er bare et av mange kjente fjes som har fått laget sin egen vin. Blomsterhandler Finn Schjøll, komiker Alex Rosén, skuespiller Mia Gundersen, musiker Sigurd Wongraven og Bjørn Eidsvåg har alle fått utgitt sine egne viner, men til blandet mottagelse.

I 2013 solgte kjendisvinene samlet sett 700.434 liter. Mindre enn vinmonopolets bestselger, Doppio Passo Salento Primitivo, som solgte 889.323 liter, ifølge en oversikt Dagbladet har laget.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.