OVERSETTES. Avtroppende HP-sjef, Anita Krohn Traaseth, får sin boksuksess oversatt til engelsk.
OVERSETTES. Avtroppende HP-sjef, Anita Krohn Traaseth, får sin boksuksess oversatt til engelsk.
Boken «12 uker til et sunnere liv og en smalere midje» topper salgslisten for sakprosa så langt i år. 20.000 eksemplarer er så langt trykket opp siden utgivelsen 24. april, og nytt opplag planlegges.

Forfatter Berit Nordstrand understreker at målet ikke var å skape en bestselger og leve av salget, men sier hun er rørt av responsen.

– Foredragene mine er jo veldig populære, så jeg hadde god tro på at jeg ville nå ut til mange med boken, sier Nordstrand, som også er overlege, terapeut og seksbarnsmor.

«I tillegg til at du blir tynnere, vil du få mer energi og overskudd og samtidig forebygge en rekke livsstilssykdommer.» står det i omtalen av boken.

– Den mest solgte boken i Norge i år er en bok som gir deg tips til smalere midje på 12 uker – hva sier det om slankepresset i landet?

– Vet du, dette er ikke en slankebok. Det er en metode som hjelper alle til å endre perspektivet fra slanking og diett, til å kose seg med mat som gir mindre magefett.

Smal kropp på topp

Sunnere kropp er hovedmålssetningen, og derfor kommer «en smalere midje» til slutt i tittelen, sier hun. Boken er gitt ut i samarbeid med Nordstrands eget kurs- og foredragsselskap Fraiva, som hadde 3,6 millioner kroner i omsetning ifjor og et resultat på 978.000 kroner.

Hvis Nordstrand selger ut det foreløpige bokopplaget på 20.000 bøker, tjener hun i tillegg nesten 900.000 kroner i royalty-inntekter dette halvåret.

Dette er summen hvis forfatteren følger normalkontraktene til Norsk faglitterær forfatterforening (NFF).

Svinbra butikk

Også annenplassen på bestselgerlisten er innbringende. HP-direktør Anita Krohn Traaseths biografi og lederbok «Godt nok for de svina» har tjent nesten 700.000 på boken siden den kom ut, hvis man følger regnestykket til NFF.

– Avregninga kommer jo neste år. I mellomtiden er jeg mer enn storfornøyd med antall solgte bøker, sier Traaseth.

– Vil du si den er blitt Norges svar på Facebook-sjef Sheryl Sandbergs «Lean in»?

– «Lean In» er en samfunnsbok om ledelse og kvinner. Min er en samtidsbiografi av en operativ, kvinnelig norsk leder. Det er to forskjellige kategorier, selv om begge forfatterne er kvinner og operative toppledere fra samme bransje. Men boken min er nok blant de få norske samtidsfortellingene om hvordan en kvinnelig toppleder har «lent seg inn» i næringslivet uten å gå på bekostning av privatlivet, sier hun.

Traaseths bok er oversatt til engelsk og vil som første bok fra Cappelen Damm bli lagt ut på Amazon.com i august.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.